اخبار

نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر در اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر در اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
نشست شورای احیاء امر به معروف و نهی از منکر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار محال و بختیاری پیرامون دستور العمل اجرایی برای انجام فعالیتهای سالانه ، برنامه های ماه محرم ، در راستای نشست شورای فرهنگ عمومی استان ، ارائه برنامه های پیشنهادی و اعطا ابلاغ مسئولیت اعضاء جدید برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی چهار محال و بختیاری ؛جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه (3شهریور 1400) در( ایام محرم )  با حضور  ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، حجت الاسلام ابوالفضل احمدی دبیر ستاد استان،معاونین و  به همراه کارشناسان این اداره کل تشکیل شد.

در  این جلسه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اهمیت امربه معروف و نهی از منکر در جامعه گفت:مسائل فرهنگی یکی از  مهمترین اولویت هایی است که باید از طریق این شورا تصویب و اجرا شود.

ابراهیم شریفی ، شناخت مصادیق معروف و منکر را در توسعه و ترویج فرهنگ احیای امر به معروف و نهی از منکر ضروری دانست و بر استفاده از تمام ظرفیت ها و ابزارهای فرهنگی و هنری در این زمینه تأکید کرد.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان در جمع بندی جلسه که در راستای نشست قبلی شورای فرهنگ عمومی استان بود و با اظهار نظر اعضاء این شورا و تصویب چند مصوبه همراه بود، اظهار داشت:نوآوری و برنامه های فرهنگی و هنری در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد و برجلسات برنامه ریزی با حضور هنرمندان جهت ارائه ایده های نو تاکید کرد.

حجت الاسلام ابوالفضل احمدی دبیر ستاد استان  نیز ،ایجاد فرهنگ امر به معروف را وظیفه ی همه ی دستگاه ها دانست و گفت: تلاش و همکاری دستگاه ها با این ستاد می تواند به برخی  از بحران های اجتماعی و خلا های موجود جامعه خاتمه دهد.

وی افزود: ایجاد روحیه ی مطالبه گری که برگرفته از فرهنگ اسلام و انقلاب است، باید برای همه ی مردم نهادینه شود . حجت‌الاسلام ابوالفضل احمدی  افزود: اعضای این شوراها با عضویت نیروهای مومن و انقلابی طبق مقررات فعالیت دارند.

حجت الاسلام ابوالفضل احمدی با اشاره به اینکه روحیه بی‌تفاوتی مردم در جامعه درواقع بی‌توجهی به دین است گفت : درباره عوامل بی تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر به جایگاه و نقش مردم در جامعه جهت نهادینه نمودن این دو فریضه بزرگ الهی و ارزش ها باز می گردد. جامعه بی تفاوت به امر به معروف و نهی از منکر بستری برای ترویج منکر و انحرافات بزرگ می شود .

وی در خصوص هزینه داشتن امر به معروف و نهی از منکر گفت : اجرای امر به معروف و نهی از منکر هزینه هایی را در پی دارد و صرف هزینه و ضرر، مانع اجرای آن نمی شود.

احمدی در ادامه با اشاره به قیام امام حسین (ع) و عدم همراهی برخی اصحاب در مدینه با ایشان افزود: یاران با وفای امام حسین (ع) آنها را از دنیا جدا و به لقای خداوند مشتاق نموده بودکه این درس را امام حسین(ع) در جریان کربلا به همه  آموخت که کسی که بذل جان میکند، مهمترین خصلتش عدم دنیازدگی و اشتیاق به لقای خداوند است در حالی که کسانی با نداشتن این صفات در مدینه و کربلا  امام را همراهی نکردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالفضل احمدی در این نشست به فاجعه حره که در سال 63 هجری قمری اتفاق افتاد نیز اشاره کرد و گفت که در این واقعه عمال یزید چه بلاهایی که  به سرمردم مدینه نیاوردند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: انجام امر به معروف و نهی از منکر در شرایط امروز برای تمامی افراد جامعه یک تکلیف است، حتی افرادی که با حساسیت به موارد بهداشتی پایبند هستند نیز نباید رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی توسط سایر افراد را نادیده بگیرند و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر برعهده آن‌ها است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالفضل احمدی در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در زمان شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های موجود در جامعه بیماری کرونا است، مسئولان، دستگاه‌های اجرایی متعدد و مردم باید در این شرایط به وظایف خود عمل کنند.

وی ادامه داد: احیا و اجرای این واجب الهی با انجام فعالیت های فرهنگی و آموزشی و برگزاری کارگاه‌ها و جلسات معرفتی و  بصیرتی با هدف گسترش آن صورت گیرد.

احمدی ادامه داد : بر اساس برنامه‌ریزی های به عمل آمده تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر به مرور با  همکاری مسوولان در بقیه اداره ها و نهادهایی که تاکنون شورا در آن تشکیل نشده است ، فعال می‌شود. 

وی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌های این ایام  بیشتر در فضای مجازی با رویکرد فرهنگی و آموزشی و بخشی نیز در فضای حقیقی پیگیری و نسبت به اجرای آن اقدام می‌شود.

وی به اهمیت احساس تکلیف همگانی در قبال احیای این واجب الهی برای پیشگیری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی نیز تاکید کرد.

محمدرضا مظاهری  مدیر هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان نیز در این نشست به بیان گزارش فعالیتهای انجام شده در زمینه امر به معروف و نهی از منکز در کانونهای فرهنگی هنری طی یکسال گذشته به تشریح جامع آنها پرداخت . 

سید حسین نژاد حسینی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر را از واجباتی عنوان کرد که دیگر واجبات به آن بستگی دارند و افزود: اگر بتوانیم این فریضه واجب را در جامعه با برخوردی نیکو رواج دهیم جامعه‌ای سالم و عاری از گناه خواهیم داشت.

وی افزود: فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر را سبب خیروبرکت جامعه عنوان کرد و گفت: این فریضه باید در بین همه اقشار مردم آموزش داده شود.

معاون فرهنگی اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت امربه‌معروف و نهی از منکر در عصر حاضر اظهار داشت: فلسفه امربه‌معروف و نهی از منکر برای تشویق جامعه به‌سوی انجام امور صالح و دوری گزیدن از گناهان و منکرات بوده، درواقع خداوند بهترین بندگان خود را امور این دو فریضه کرده است.

نژاد حسینی  بابیان اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر از فرایض دین مبین اسلام است، عنوان داشت: امربه‌معروف به معنای توصیه از طرف فرد مسلمان به دیگران برای انجام کارهای پسندیده ازنظر شرع و عقل است و نهی از منکر نیز به معنای توصیه مسلمان به دیگری برای اجتناب از رفتارهای ناپسند و نامطلوب ازنظر شرع یا عقل است.

در این جلسه مقرر شد مسابقات فرهنگی امربه‌معروف و نهی از منکر، دوره‌های آموزشی آشنای با مصادیق امربه‌معروف و نهی از منکر، تبلیغات، فعال کردن نشریات در خصوص امربه‌معروف و نهی از منکر، احیای امربه‌معروف و نهی از منکر در فضای مجازی و 27 عنوان فعالیت ویژه با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر انجام شود.

در پایان احکام مسئولیت اعضا جدید شورا نیز به آنان اعطا گردید

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۳۵