درآمدی بر جامعه شناسی ورزش با توجه به موقعیت اجتماعی ورزش در کشور ما است.در این بخش از تفاوت های ورزش در جهان سنتی با ورزش در جهان مدرن و نهایتا تبدیل ورزش، از جمله فوتبال، به یک کالای فرهنگی بحث می شود. سپس با بررسی پیشنه های همکانی شدن ورزش فوتبال در ایران و جهان، واکنش همکانی مردم در قبال راهیابی ایران به جام جهانی مورد بررسی قرار می گیرد.
در بخش دوم، خود تحقیق، که پیمایش نظرسنجی است و روش آن مورد بررسی قرار می گیرد و مشخصات فردی پاسخگویان این نظرسنجی آورده می شود.
در بخش سوم، یافته های تحقیق در میان گذاشته می شود و پس از توصیف یافته های حاصل از پرسش های نظرسنجی، روابط متغیرهای مورد بررسی، تجزیه و تحلیل می شود.