اخبار

برگزاری دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم

گزارش برگزاری دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در سال 99
برگزاری دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم
یک‌صد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم روز چهارشنبه 18 تیرماه 1399 ساعت 18 در تالار شهید سید مرتضی آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور ریاست محترم شورا حضرت آیت‌الله سعیدی و اکثریت اعضای محترم برگزار شد.

یک‌صد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم روز چهارشنبه 18 تیرماه 1399 ساعت 18 در تالار شهید سید مرتضی آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور ریاست محترم شورا حضرت آیت‌الله سعیدی و اکثریت اعضای محترم برگزار شد.

با توجه به دستور جلسه که تعیین رویکردهای جدید برای فعالیت‌های فرهنگی ادارات و نهادها در دوران بیماری کرونا بود، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار داشت: خیلی از برنامه‌هایی که تا قبل از شیوع کرونا در برنامه کاری مسئولان فرهنگی بود، برگزاری آن‌ها در شرایط فعلی غیرممکن هست. بنابراین رویکرد برنامه‌ها باید به سمتی سوق پیدا کند تا از ظرفیت‌هایی که در اختیارداریم، بهترین استفاده را داشته باشیم.

سپس دبیر شورای فرهنگ عمومی قم با اشاره به لیست 17 برنامه پیشنهادی دبیرخانه شورا برای تغییر رویکرد فعالیت‌های فرهنگی در ایام بیماری کرونا گفت: در ایام کرونا دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی استان باید به‌صورت مجازی برگزار شود. برنامه‌های هفده‌گانه پیشنهادی دبیرخانه عبارت‌اند از:

1-   برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی-فرهنگی به‌صورت مجازی

2-    برگزاری مسابقات فرهنگی- اجتماعی (شعرخوانی، کتاب‌خوانی، قصه‌گویی، نقاشی، پویانمایی و...) در فضای مجازی

3-    راه‌اندازی کمپین­های فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی

4-    تولید محتوای فرهنگی و اطلاع‌رسانی برای نشر در فضای مجازی

5-    تلاش برای ایجاد و توسعه کسب‌وکار فرهنگی به‌صورت الکترونیکی

6-    تولید، انتشار و معرفی بازی‌ها و پویانمایی‌های ایرانی ویژه کودکان

7-    تهیه و انتشار موشن گرافی‌های آموزشی- فرهنگی

8-    توزیع، انتشار و اطلاع‌رسانی فیلم‌های سینمایی

9-    برگزاری منبر مجازی و پاسخگویی به سؤالات شرعی، پاسخ به شبهات اعتقادی در فضای مجازی

10-تولید نشریه‌ها و ویژه‌نامه‌های مجازی

11-انجام تبلیغات محیطی با محتوای پیام‌های آموزشی، تبلیغی و فرهنگی ارتباط مجازی

12-ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در فضای مجازی (با استفاده از کتاب‌های الکترونیک و خلاصه‌نویسی و برداشت از کتب مطالعه شده و بارگذاری در سامانه‌های مجازی)

13-تولید و انتشار آثار هنری (نمایش‌های خانگی، تله‌تئاتر، خاطره گویی، قصه‌گویی و...)

14- همکاری و استفاده مشترک از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی ایجادشده در سایر دستگاه‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی

15-نظارت و پیشگیری برای عدم برگزاری جلسات، همایش‌ها، نشست‌ها و تجمعات غیرضروری

16-برگزاری نشست‌های علمی فرهنگی مجازی به‌صورت ویدئوکنفرانس

17-انجام مشاوره‌های تلفنی و مجازی

حسینی کاشانی تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود ناشی از شیوع کرونا، اگر برنامه‌های فرهنگی در چارچوب مطالب پیشنهادی فوق شکل بگیرد، دیگر شاهد برگزاری همایش‌ها و تجمع‌های غیرضروری نخواهیم بود، ازاین‌رو علاوه بر تداوم برنامه‌های فرهنگی و جلوگیری از توقف آن، به مجموعه بهداشت و درمان نیز کمک زیادی خواهد شد. اعضا محترم نیز در این خصوص اظهارنظر کرده و برنامه‌های پیشنهادی را به‌عنوان مصوبه شورای فرهنگ عمومی تلقی کرده و از ادارات و نهادهای فرهنگی خواستند که برنامه‌های خود را به این روش سوق دهند. در ادامه دکتر محبی رئیس مرکز بهداشت گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در قم ارائه دادند و از متولیان فرهنگی قم درخواست نمودند در خصوص فرهنگ‌سازی در این خصوص با شبکه بهداشت ودرمان همکاری نمایند. شورا نیز ضمن بررسی نکات گفته‌شده مقرر نمود که اداره کل فرهنگ و ارشاد و صداوسیما نسبت به اطلاع‌رسانی دستورالعمل‌ها و نکات لازم در خصوص بیماری کرونا که توسط شبکه بهداشت  و درمان تهیه‌شده است، اقدام نمایند.

در ادامه جلسه موضوع تشکیل حلقه‌های علمی و مذهبی و برگزاری نشست‌ها با همکاری ادارات و نهادهای فرهنگی موردبحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد در این خصوص ادارات و نهادها برای تشکیل این نشست‌ها به‌صورت غیرحضوری با شرکت افراد متخصص و جوانان در این زمینه همکاری نمایند. پایان جلسه با رونمایی از یک اثر فرهنگی توسط صداوسیما همراه بود.

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان قم

۱۹ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۲۱