اخبار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: شورای فرهنگ عمومی یک پایگاه اصلی برای پایش فرهنگ اجتماعی در استان‌ها است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: شورای فرهنگ عمومی یک پایگاه اصلی برای پایش فرهنگ اجتماعی در استان‌ها است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یک پایگاه اصلی برای پایش فرهنگ اجتماعی در استان‌ها است، گفت: سند مهندسی فرهنگی کشور سند پردامنه‌ای است و پایه‌های یکی از اسناد بالادستی شورای فرهنگ عمومی محسوب می‌شود اما ساختار اجرایی آن متوقف شده بود که هفته گذشته جلسه آن برگزار شد.
                         


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یک پایگاه اصلی برای پایش فرهنگ اجتماعی در استان‌ها است، گفت: سند مهندسی فرهنگی کشور سند پردامنه‌ای است و پایه‌های یکی از اسناد بالادستی شورای فرهنگ عمومی محسوب می‌شود اما ساختار اجرایی آن متوقف شده بود که هفته گذشته جلسه آن برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان از زوایای مختلفی برای کشور اهمیت دارد، افزود: این سند نکات و وظایف زیادی از جمله پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی پروژه‌های کلان را در دل خود جای داده است.

 وی گفت: این استان سپر دفاعی و مقاومت ایران بوده است و باعث شده است که ایران بخشی از استقلال خود را حفظ کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هرمزگان نماد وحدت و همگرایی مذاهب اسلامی در کشور است و در قرن‌های مختلف همواره شاهد همزیستی همگرایانه مذاهب اسلامی در استان بوده‌ایم.

 صالحی با ذکر اینکه هرمزگان از نظر نرخ سواد رتبه پنجم در کشور را دارد، تصریح کرد: اگر زمانی اقتصاد گرانیگاه تحول و توسعه اجتماعی بود، امروز سرمایه اجتماعی نقطه روشن و گرانیگاه توسعه است و اگر از آن به خوبی استفاده شود توسعه اجتماعی محقق خواهد داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در حوزه فرهنگ بسیار مهم است و نقش مهمی در کشف سرمایه اجتماعی دارد که این سرمایه اجتماعی در خدمت توسعه اجتماعی است.

 صالحی تصریح کرد: حوزه فرهنگی به عنوان ضلعی از اضلاع اجتماعی نیست، فرهنگ به عنوان زمین و هوای توسعه شناخته می‌شود و اگر قرار است اتفاقی در سه رکن حیات اجتماعی رخ دهد باید متناسب با فرهنگ باشد.

وی تصریح کرد: اگر شرایط فرهنگ مناسب نباشد حرکت توسعه یا صورت نمی‌گیرد یا به کندی حرکت می‌کند.

  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شبکه گسترده شورای فرهنگ عمومی تنها شبکه در اختیار است که می‌تواند برنامه‌های استانی با نگاه هماهنگی و هم‌افزایی و تقویت بنیادها را در راستای توسعه همه‌جانبه ارائه دهد.

وی عنوان کرد: در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  پایش فرهنگ اجتماعی کشور مطرح است که هر چند وقت یکبار به صورت ملی این موضوع بررسی می‌شود اما این امر ما را از رصد و پایش‌های استانی با شاخص‌های بیشتر بی‌نیاز نمی‌کند.

 صالحی با بیان اینکه هر تصمیم‌گیری درست مبتنی بر اطلاعات و داده‌های دقیق است، تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی یک پایگاه اصلی برای پایش فرهنگ اجتماعی در استان‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ بر تمام حوزه‌های زندگی ما تأثیر گذار است، ابراز داشت: در فضای استانی محورهای متنوعی از جمله کتابخوانی برای فرهنگ سازی وجود دارد. یکی از مواردی که می‌تواند شورای فرهنگ و عمومی را موفق‌تر کند احساس تأثیرگذاری نهادهای مربوطه در جامعه است.

 صالحی تصریح کرد: محورهای متعددی زیرشاخه هویت اسلامی ایرانی قرار دارد که بزرگداشت اشخاص برجسته استان‌ها یکی از این محورها است.

وی اظهار داشت: باید بتوانیم از مجموعه زمان‌های مقدس و محترم بیشتر استفاده کنیم چراکه این زمان‌ها می‌توانند عامل انرژی‌سازی در جامعه باشند و فرصت‌های جدیدی را در استان ایجاد کنند.

 صالحی گفت: در کنار مباحث فرهنگ کاربردی، موضوعات حوزه "هویت" نیز بسیار پر اهمیت است و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: پایش‌ها نشان می‌دهد در حوزه‌هایی از فرهنگ اسلامی شرایط خوبی داریم؛ اما در حوزه اخلاق و رفتار انسانی اسلامی مانند صداقت باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از شاخه‌های مهم شورای فرهنگ عمومی فعالیت در حوزه اخلاق و رفتار انسانی است و اگر به دنبال جذب گردشگر نیز هستیم فراهم شدن این زیرساخت‌ها می‌تواند باعث رونق در این زمینه شود.

صالحی تصریح کرد: باید حوزه آسیب‌های اجتماعی در حیطه‌های مختلف در دستور کار شورای برنامه عمومی (از منظر وظایف شورا) قرار گیرد.

 وی افزود: حوزه فرهنگ تا زمانی که زیرساخت‌های لازم خود را نداشته باشد، نمی‌تواند حرکت روان و سریعی داشته باشد. درگیر کردن و گسترش نهادها و تشکل‌های مردمی یک راه‌کار برای حل این مشکلات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جریان فرهنگ عمومی بر دوش مردم استوار است لذا تشکل‌های جوان و خوش فکر باید شناخته و مورد توجه قرار گیرند.

 وی گفت: حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی بالایی برای این شورا محسوب می‌شود و در هرمزگان هماهنگی حداکثری در میان نهادها وجود دارد که می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد


۵ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۱۰