پژوهش هاطرحهای تحقیقاتی مصوبرسانه‌ها و کاربرد ورزش به منزله کالاهاى فرهنگى

رسانه‌ها و کاربرد ورزش به منزله کالاهاى فرهنگى

عبدى، عباس. ۱۳۷۷. رسانه‌ها و کاربرد ورزش به منزله کالاهاى فرهنگى. تهران: معاونت پژوهشى و آموزشى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامىو دبیرخانهشوراى فرهنگ عمومى.

چکیده:

این نظرسنجى در روزهاى ۱۲ و۱۳ آذرماه سال ۱۳۷۶ به قصد ترسیمتصویرى کلى از تصورات و عقاید مردم درباره مسابقات اخیر تیمملى فوتبال و راهیابى به جام جهانى انجام شده است. این نظرسنجى را گروه پژوهشى آیندهانجام داده است. گزارش این تحقیق شامل سه بخش اصلى و دو پیوست است.

بخش اول، درآمدى بر جامعهشناسى ورزش با توجه به موقعیت اجتماعى ورزشدر کشور ما است. در این بخش از تفاوتهاى ورزش در جهان سنتى با ورزش در جهان مدرن و نهایتاً تبدیل ورزش، از جمله فوتبال، به یک کالاى فرهنگى بحثمىشود. سپس با بررسى پیشینههاى همگانى شدن ورزش فوتبال در ایران و جهان، واکنش همگانى مردم در قبال راهیابى ایران به جام جهانى مورد بررسىقرار مىگیرد. در بخش دوم، خود تحقیق، که پیمایش نظرسنجى است و روش آنمورد بحث قرار مىگیرد و مشخصات فردى پاسخگویان این نظرسنجى آوردهمىشود.

در بخش سوم، یافتههاى تحقیق در میان گذاشته مىشود و پس از توصیفیافتههاى حاصل از پرسشهاى نظرسنجى، روابط متغیرهاى مورد بررسى، تجزیه و تحلیل مىشود.