پژوهش هاطرحهای تحقیقاتی مصوبنظام‌هاى معانى در تبلیغات‌ انتخاباتى دوم خرداد سال ۱۳۷۶

نظام‌هاى معانى در تبلیغات‌ انتخاباتى دوم خرداد سال ۱۳۷۶

غلامرضاکاشى، محمدجواد. ۱۳۷۷. نظام‌هاى معانى در تبلیغات‌ انتخاباتى دوم خرداد سال ۱۳۷۶ )نگاهى( به تحول ساختار گفتارهاى سیاسى‌ در ایران پس از انقلاب. تهران: معاونت پژوهشى و آموزشى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامىو دبیرخانه شوراى فرهنگ عمومى.

چکیده: انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶، بىتردید از نقاط عطف کلیدى در مسیر تحولات ایران پس از انقلاب بوده است. این انتخابات چنانکه در این پژوهش آمدهاست، عرصه رویارویى دو الگوى گفتارى متعارض بوده است. الگویى که در نتیجهاین رویارویى فاتح شد، انباشته از مفاهیم تازه، مرزبندىهاى جدید و ترسیمکنندهافقهاى تازه فرهنگى، اجتماعى و سیاسى بوده است. دموکراسى جامعه مدنى،  آزادى، آزادى بیان و  ...از جمله این مفاهیم تازهاند.

این پژوهش درصدد پاسخ گویى به این پرسش اساسى است که انتخابات دومخرداد نماینگر چه تحولاتى در گفتار و نظام تبعیت سیاسى است. این پژوهش بر ادراکى خاص از مفهوم فرهنگ و سیاست استوار است و بر مبناى چنان ادراکى،  تحولات جارى در سطح فرهنگ سیاسى مسلط در ایران را که محتملاً در جریاندوم خرداد بروز و نمود یافته است، مورد مطالعه قرار مىدهد.