پژوهش هاپایان نامه های حمایت شدهبررسی نگرش عقلانی دانش آموزان پسر دبیرستان های دولتی شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن

بررسی نگرش عقلانی دانش آموزان پسر دبیرستان های دولتی شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن

پاشا، نوراله. بررسی نگرش عقلانی دانش آموزان پسر دبیرستان های دولتی شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن . پایان نامه دوره کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، 1379، 117ص.

چکیده : هدف از این تحقیق سنجش نگرش عقلانی دانش آموزان شهر تهران و عوامل مؤثر بر این نگرش است.

جمعیت آماری این تحقیق را دانش آموزان پسر دبیرستان های دولتی شهر تهران تشکی می دادند که با روش نمونه گیری 250 نفر از دانش آموزان از سه دبیرستان از مناطق یک، نه و شانزده تهران انتخاب شدند و پرسشنامه تهیه شده در میان آنان توزیع و تکمیل شد. برخی از نتایج حاصله از تحقیق در جداول یک بعدی به این شرح است: 91 درصد دانش آموزان نگرش عقلانی متوسطی دارند و 5/8  درصد دانش آموزان نگرش عقلانی بالایی دارند و فقط 5/0 درصد از  دانش آموزان نگرش عقلانی پایین دارند. بنابراین بیشتر دانش آموزان نگرش عقلانی متوسط و بالا دارند. جدول توزیع فراوانی نگرش سنتی نشان می دهد که 75 درصد از دانش آموزان نگرش سنتی متوسط دارند. 8/4 درصد بالا و 4/14 درصد نگرش سنتی پایین دارند.

جدول نگرش عاطفی نشان می دهد که 4/71 درصد از دانش آموزان نگرش سنتی متوسط، 5/14  درصد بالا و 1/14 درصد نگرش سنتی پایینی دارند.

قسمت دوم یافته های این تحقیق را تحلیل داده ها در جداول دو بعدی تشکیل می دهد . در این قسمت نشان داده شد که عوامل فرضی مؤثر بر عقلانیت رابطه ضعیفی با عقلانیت دارند. در پایان بحث و در فصل پنجم خلاصه مطلب، نتیجه گیری و پیشنهادات ارائه شده است.