پژوهش هاپایان نامه های حمایت شدههویت جمعی : بررسی جامعه شناختی ابعاد هویت دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی

هویت جمعی : بررسی جامعه شناختی ابعاد هویت دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی

آقا زاده، حسین. هویت جمعی : بررسی جامعه شناختی ابعاد هویت دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهشی و آموزشی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، 1378 ، 199 ص.

چکیده :

مسأله هویت در این پژوهش شامل سه نوع هویت یعنی : هویت های ملی، محلی و دانشجویی است. هدف اصلی این پژوهش بررسی مسأله هویت جمعی و ابعاد آن در درون نظام آموزش عالی است. چارچوب نظری این مطالعه برگرفته از نظریه هویت بُرَک است. در نظر او هویت یک نظام کنترل رفتار است. این نظام براساس ویژگی های هویت به عنوان معیار درونی بر رفتار افراد تأثیر می گذارد. فرایند نظام کنترل هویت بر اساس چهار عنصر : 1- معیار درونی هویت 2 – درون داده (ارزیابی ها و ادراکات از موقعیت اجتماعی) 3 – فرایند مقایسه درون داده با معیار 4 – برون داده. یعنی عمل اجتماعی یک پیوند بازخوردی را ایجاد می کند. براساس این نظریه هویت در موقعیت اجتماعی شکل می گیرد. بر این مبنا در مدل پژوهشی موقعیت اجتماعی شامل : وضعیت اقتصادی – اجتماعی ، میزان تبعیضات، میزان دینداری و تعداد واحدهای گذرانده شده را می توان به عنوان متغیرهای مستقل بر هویت جمعی ملی – محلی و دانشجویی (متغیر وابسته ) در نظر گرفته شود. بر این اساس فرضیه های پژوهش بیانگر این است که بین هویت جمعی ملی – محلی و دانشجویی با وضعیت اقتصادی – اجتماعی، میزان تبعیضات، میزان دین داری و تعداد واحدهای گذرانده شده رابطه معنی داری به لحاظ آماری وجود دارد. این مطالعه عمدتاً از نوع پژوهش علّی – تحلیلی یا پژوهش پس رویدادی است که در آن برای بررسی و آزمون فرضیه ها، با انتخاب نمونه ای تصادفی از دانشجویان دوره کارشناسی روزانه از دانشگاه علامه طباطبایی داده هایی بوسیله پرسش نامه حضوری جمع آوری شده است.