پژوهش هاپایان نامه های حمایت شدهبررسی عوامل اجتماعی مرتبط با هنجارشکنی دختران دبیرستانی

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با هنجارشکنی دختران دبیرستانی

اطیابی ، امید. بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با هنجارشکنی دختران دبیرستانی. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، 1379 ، 206 ص.

چکیده :

پزوهش حاضر در پی بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با هنجارشکنی دختران دبیرستانی در مناطق شمال و جنوب شهر تهران است. در این بررسی چهار عامل اساسی در نظر گرفته شده است. انگیزش در وضعیت موجود نسبت به رفتار انحرافی، ساختار تأکید کننده خانواده بر رفتار انحرافی، میزان بهره گیری از پیوند عاطفی و نظارت والدین بر دختران خود، همچنین می خواهیم بدانیم که آیا از نظر این عوامل، بین مناطق شمالی و جنوبی شهر تفاوت معنی داری وجود دارد؟ در این بررسی روش پیمایشی به کار گرفته شده است، اطلاعات به شیوه میدانی و با کمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده اند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و حجم نمونه 300 نفر است. از میان عوامل مطرح شده در فوق، متغیرهای انگیزش، نظارت و پیوند عاطفی به ترتیب بیشترین میزان همبستگی را با متغیر وابسته نشان می دهند. ضریب همبستگی چندگانه برای متغیر انگیزه 52% و برای متغیر نظارت 49% است. همچنین به جز دو شاخص میزان آشنایی والدین دانش آموز با معلمین و میزان مشاجره و درگیری فیزیکی والدین فرد، در سایر موارد تفاوت های معنی داری بین مناطق مشاهده می شود.