سیر و تحول شبیخون فرهنگی در دو دهه گذشته

سیر و تحول شبیخون فرهنگی در دو دهه گذشته
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام ، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا به همراه ایادی داخلی خود، بمنظور به شکست کشاندن نهضت اسلامی به نقشه های شوم متعددی متوسل شد که از مهمترین آنها به جریانات تجزیه طلبی و گروهکها و کودتای نوژه و تحمیل جنگ توسط عراق می توان اشاره نمود . اما با عنایات حق و رهبری داهیانه امام و همت توده مردمی امت اسلامی نقشه های دشمن یکی پس از دیگری نقش برآب می شد. لذا دشمن به جریان استحاله نظام از درون و ناکارآمد نشان دادن نظام حکومتی مبتنی بر پایه اسلام ناب محمدی (ص) در گذر زمان امید بست و پس از پایان جنگ تحمیلی با هر حیله و تزویری سعی در اجرای نقشه های خود داشته و و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نبوده است و در کش و قوس بین جبهه استکبار با انقلاب اسلامی تحولات مختلفی رخ می نمود که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری گاهی ریزش و رویشهائی در مسیر وجود داشته که بحمدالله رویش های آن به مراتب چشمگیرتر از ریزشها بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام ، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا به همراه ایادی داخلی خود، بمنظور به شکست کشاندن نهضت اسلامی به نقشه های شوم متعددی متوسل شد که از مهمترین آنها به جریانات تجزیه طلبی و گروهکها و کودتای نوژه و تحمیل جنگ توسط عراق می توان اشاره نمود . اما با عنایات حق و رهبری داهیانه امام و همت توده مردمی امت اسلامی نقشه های دشمن یکی پس از دیگری نقش برآب می شد. لذا دشمن به جریان استحاله نظام از درون و ناکارآمد نشان دادن نظام حکومتی مبتنی بر پایه اسلام ناب محمدی (ص) در گذر زمان امید بست و پس از پایان جنگ تحمیلی با هر حیله و تزویری سعی در اجرای نقشه های خود داشته و و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نبوده است و در کش و قوس بین جبهه استکبار با انقلاب اسلامی تحولات مختلفی رخ می نمود که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری گاهی ریزش و رویشهائی در مسیر وجود داشته که بحمدالله رویش های آن به مراتب چشمگیرتر از ریزشها بوده است.
در برهه تحولات تکنولوژیکی پس از جنگ ، بروز و ظهور روحیه مصرف گرائی و گرایش به اشرافیگری کم کم سایه های تهاجم فرهنگی را بدنبال می آورد و کمتر کسی متوجه آثار زیانبار آن بود ولی چشمهای بیدارمقام معظم رهبری در سالهای نیمه اول دهه 70 این جریان را رصد می کرد و ایشان وجود یکشبیخون فرهنگی را به جامعه ما متذکر شدند و نهیب و بیدار باش دادند اما برخی از ما در آن زمان آن را جدی نگرفته و برخی نیز در حد لازم به آن توجه نکردیم.
در حالی که مقام معظم رهبری دست آمریکا و غربیها را خوانده‌اند در ۶ اسفند ۱۳۸۱ فرمودند: «سیاست امروز، سیاست آندلسى‏ کردن ایران است‏». اما تکنوکراتهای فرهنگی این مسأله را جدی نگرفتند تا اینکه ایشان مجدداً در ۱۸ آبان ۱۳۸۵، در دانشگاه سمنان درباره ناتوی فرهنگی هشدار دادند و فرمودند که: «گزارشى از تشکیلِ "ناتوى فرهنگى" را خواندم. یعنى در مقابل پیمان ناتو که امریکاییها در اروپا به عنوان مقابله با شوروى سابق یک مجموعه مقتدر نظامى به وجود آوردند؛ اما براى سرکوب هر صداى معارض با خودشان در منطقه خاورمیانه و آسیا و غیره از آن استفاده می‌کردند، حالا یک ناتوى فرهنگى هم به وجود آورده‌اند. این، بسیار چیز خطرناکى است».
یکی از مسائلی که در این برهه زمانی موجب نگرانی مومنین و دلسوزان جامعه و مصلحین گردیده پدیده رایتل به عنوان نسل سوم تلفنهای همراه است که فضای حریم خصوصی افراد را از بین خواهد برد.
آقای جیمز هاس کاترایت، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در افغانستان، اخیرا اظهارنموده که: از تمام هزینه هایی که برای تغییر هویت ملت افغانستان و به قول خودشان ملت سازی کرده‌اند، تنها چشم امیدشان به شبکه نسل سوم (و چهارم) تلفن همراه است. چیزی که بیشترین تاثیر را در طولانی مدت بر فرهنگ این کشور می‌گذارد، باقی گذاردن این شبکه و این گوشی‌های تلفن همراه در آن کشور است. چرا که این فناوری از کوه‌ها و موانعی اجتماعی عبور خواهد کرد که این فرهنگ تاکنون نتوانسته از آن عبور کند. وی می گوید: ما هنوز به قدرت واقعی این ابزار پی نبرده‌ایم». در ادامه می افزاید: تنها مشکلی که در این میان وجود داشت، این بود که آکادمی ملی علوم ایالات متحده پیش‌بینی می‌کرد که مهارت یافتن مردم افغانستان که عمدتاً بیسوادند، در استفاده از گوشی‌های همراه بود. تصور می شد در شبکه‌ای که ایالات متحده و ناتو در آن کشور ایجاد کرده‌اند حداقل یک تا دو سال طول خواهد کشیدتا نحوه استفاده از این تکنولوژی را فرا بگیرند. ولی عملکرد آن، نتایج به مراتب بهتری را نشان داد».
«از این رو ما تصمیم گرفتیم گوشی آیفون‌ را اینجا امتحان کنیم. ما هزاران عدد آیفون داشتیم و آن را در بخش عظیمی از افغانستان در اختیار افراد قرار داده و مسابقاتی برگزار کردیم مانند نسخه افغانی برنامه آمریکن آیدل که در آن افغان‌ها با استفاده از گوشی‌های همراه خود به رقبای شرکت کننده در آن رای می‌دادند. و ما آن را در گوشی‌های آیفون اجراکردیم و حدود دو هفته یا بیشتر طول کشید تا افغان‌ها با پیام کوتاه و انتقال داده‌ها آشنا شوند. و بدین ترتیب آیساف توانست نیروهای افغان را با گوشی‌های هوشمند آشنا سازد».
کارترایت اظهار داشته: بنابراین تمامی میلیاردها دلاری که جامعه بین‌المللی در روند «ملت‌سازی» برای ایجاد راه‌ها، مدارس، کمک‌های نظامی و هر بخش دیگری هزینه کرده است را فراموش کنید. چیزی که موجب بیشترین تغییر شده، تبادل اطلاعات میان افرادی است که از طریق کامپیوترهای جیبی با یکدیگر مرتبطند».
با توجه به اظهاراتکارترایت، نگرانی دلسوزان جامعه اسلامی و نظام از راه انداری (رایتل) نسل سوم گوشی های همراه در کشور بی مورد نبوده و تاثیرات سوء فرهنگی نسل سوم تلفن همراه نگرانی خطری بسیار جدی است و جای این سوال وجود دارد که تکنوکراتهای فرهنگی داخلی با آوردن نسل سوم موبایل بدنبال چه اهدافی می باشند؟
اماآنچه امروزه از همه مشهودتر می باشد این است که، تلاشهای دشمن در جهت بیگانه ساختن مردم و بخصوص جوانان از فرهنگ و عقاید خودی امروزه بسیار ملموس و پررنگتر شده است . در نتیجه آثار آن نیز در جامعه بصورت وجود برخی پدیده های شوم از قبیل اشاعه اباحی‌گری و رواج نمادهای گروه های منحرف اخلاقی و ایجاد انحطاط اخلاقی در بین جوانان با ابعاد مختلف تهاجم فرهنگی ، گسترش ابتذال، ایجاد قومیت گرائی، جنگ مذهبها ، شایعه ، ایجاد فساد اداری ، تشدید اختلافات سیاسی ، نژادی ، زبانی و مذهبی همه نشان از عزم دشمن در مبارزه بی امان با نظام ما دارد .
حتی در ادامه این مسیر، اخیرا سازمان C.I.A از طریق یکی از موسسات مطالعات فرهنگی که با آن قراداد مطالعاتی و تحیقاتی دارد بررسی کتب درسی کشورمان را در دستور کار قرار داده است تا بلکه دلایل نفرت عمومی ایرانیان از آمریکا را هم یافته و به مقابله با آن برخیزد .
اگر کمی دقت نمائیم پدیده های زشت و نابسامانیهای فرهنگی که در دنیای رسانه های جدید پا به عرصه وجود گذاشته اند مراحل مختلفی را طی کرده اند که بسیار خزنده و آرام مسیرهای خود را طی نموده تا اینکه امروزه بصورت آزار دهنده و تهدیدکننده در سطح وسیعی قابل مشاهده می باشد.
این موارد ابتدا از عکس های ساده و بصورت کارتهای بازی کودکانه که در ظاهر به شبیه پاسور تهیه شده بود در جامعه شروع شد و رواج پیدا کرد که کودکان و دانش آموزان نیز به جمع آوری و بازی با آنها می پرداختند. که این موارد از این مراحل گذشت و رفته رفته مراحل خود را پشت سر گذاشت .
الف: ورود کارتهای بازی کودکانه و فروش آن در بازار با عکسهای از قبیل:
1- هواپیماهای جنگی 2- کشتی های جنگی 3- ماشینهای سواری 4– موتورسیکلت ها 5- ماشینها 6- فوتبالیست ها که موضوع عکسها کم کم تغییر می نمود و در موازات آن بازی آتاری گسترش پیدا نمود و باعث کم رنگ شدن و ازبین رفتن بازی های محلی گردید.
ب: در مرحله بعد قرار گرفتن عکسها در داخل آدامسها و پفکها به عنوان جایزه در دهه 70 به صورت مرحله به مرحله مراحل خود را طی می کند.
1- فوتبالیستهای داخلی 2- فوتبالیستهای خارجی3- عکسهای خوانندگان مرد 4- عکسهای خوانندگان زن خارجی 5- عکسهای مبتذل و نیمه عریان هنر پیشه های خارجی 6- عکسهای مستهجن خارجی. و پیدایش بازی سکا و کلوپهای کامپیوتری در اوایل دهه 80
ج: بزرگتر شدن عکسهای نامناسب و بی حجاب زنان و تبدیل به آن به کارت پستال و رواج به نمایش گذاشته شدن کارت پستالهای مبتذل در تودری خودروها. و پیدایش بازی سونی
د: رواج کوبلنهای مختلف و قالیچه های ماشینی در عرصه بازار با عکس های زنان بی حجاب و در کنار و موازات آن افزایش ویدئو و رواج فیلم های سینمائی با موضوعات نامناسب و شوهای رقص و آواز.
هـ : ورود دوربین های فیلمبرداری به مجالس عروسی، رشد گروه های رپ وسپ و هوی متال و... .
و: ورود گیرنده های ماهواره ای به منزل برخی افراد و همچنین رواج اینترنت و پیدا شدن فیلمهائی با موضوعات ضد اخلاقی. کوتاه و تنگ شدن لباسهای زنانه به مرور زمان و رواج لوازم آرایشی مختلف، نازک شدن جورابهای بانوان. افزایش سفر به شهرهای غرب کشور و بنادر جنوب و آستارا و افزایش ورود مشروبات الکلی به شهرهای میانی، افزایش هنجار شکنی روابط دختر و پسر و خیابان گردی های ناهنجار.
ز: پیدایش ویدئو کلوپها رواج مواد مخدر صنعتی و افزایش آمار اعتیاد و پیدایش گروه های شیطان پرستی و لباسهای بدن نما و اندامی و تی شرتهائی با آرم و علائم گروههای ضد اخلاقی.
ح:ورود دستگاه های پخش سی دی به منازل و رواج کافی نتها و ورود پدیده اُرگ و گروههای موسیقی مبتذل و سیستم های صوتی قوی به مجالس عروسی در شهرها، سپس شهرهای کوچک و نهایتا روستاها و در نتیجه آن از بین رفتن موسیقی سنتی و محلی با اشعار و مضامین ملی، پند و حکمت، مذهبی، جوانمردی و گذشت، نوع دوستی و کرامتهای انسانی.
ط:دوره شیوع موبایل و ورود بازیهای رایانه ای به زندگی کودکان.
ی:ظهور SMS و ارسال شدن پیامکهای فاقد بار فرهنگی و شیوع جوک سازی برای قومیتها.
ک: پیدایش چشم و هم چشمی در ورود کامپیوترهای شخصی به منازل افرادی که حتی نحوه کار با آن را بلد نبودند.
ل:پیدایش دوربین های VGA در موبایلها . پایان عصر CD و شروع دوره DVD
م:ورود اینفرارید به گوشیهای موبایل برای مبادله عکس و مطالب، ازدیاد مدهای خارج از عرف و رشد مدلهای موی مردان و بازگشت هیپی ها به عرصه خیابانها و شلوارهای تنگ لوله تفنگی، پاچه گشاد، زده دار و پاره و فاق کوتاه و ... . ورود عکسهای زنان بی حجاب به لوازم خانگی مثل سینی چای و ... و به نمایش گذاشته شدن گیلاسهای مشروب خوری در پشت ویترین مغازه های لوازم کادوئی و در ادامه چیده شدن این گیلاسها در دکور برخی از منازل.
ن:پیدایش بلوتوث در گوشیهای موبایل و افزایش کیفیت دوربینهای موبایلها تا چندین گیگ و ظهور حافظه های جانبی (رم) با ظرفیت کامپیوترهای خانگی و تبادل فیلمهای ضد اخلاقی تا سن نوجوانی. افزایش طلاق، بالارفتن سن ازدواج، افزایش اسراف و تبذیر، راهیابی مجالس پرهزینه عروسی ها حتی به دورترین روستاها و افزایش پرونده در محاکم قضائی و ... .
س: رواج لباسهای زنانه با رنگ کله غازی و فسفری و لیزری بخاطر وجود خاصیت انعکاس نور و ایجاد کنتراست بیشتر در نقاط سایه و روشن اندامها علی الخصوص در هنگام حرکت بمنظور تشدید برجستگی های بدن افراد و تحریک جنس مخالف.
ع:افزایش عرفانهای نوظهور و افزایش فعالیت فرق ضاله وهابیت و بهائیت و تفسیر به رای آیات مبارکه قرآن کریم و مشاهده شدن رد پای فرقه های ضاله اختلاطی و زردشتی با آرم (فِرَوَهَر) در گردن نوجوانان و جوانان شیوع خالکوبی های مختلف در نقاط بدن و به نمایش گذاشتن آن در میادین ورزشی و خیابانها .
ف: عصر عبور هارد کامپیوترهای شخصی از ترابایت و عصر انفجار اطلاعات.
ص: امروزه در عرصه ای بسر می بریم که تکنولوژی Blue Ray پا به عرصه وجود گذاشته و بنا به ادعای متخصصین این پدیده علمی، بشر در ادامه آن و در آینده نه جندان دور شاهد جای گرفتن کل اطلاعات جهان در یک هارد به اندازه یک سکه دو ریالی خواهد بود! که باید منتظر مسائل مبتلا به آن نیز بود.
اخیرا به موازات این حرکت ها، تلاش های مرموزانه دیگری نیز در کنار گوشه ها مشاهده می شود. لازم است ابتدا توضیحی در این مورد ارائه و سپس به اصل موضوع اشاره شود. معمولا روال براین است که فراخور هر امر یا مناسبتی از آیات نورانی قرآن کریم که مرتبط با موضوع می باشد بهره می جویند.اخیرا در برخی از جاها در منطقه مشاهده می شود که افرادی که پس زمینه های فکری اختلاطی دارند و با منش فرهنگی نظام و ولایت هم زاویه دارند،موذیانه از آیه 34 سوره مبارکه اعراف (وَلِکُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ یَسْتَقْدِمُونَ)یعنی"و برای هر امّتی اجلی است پس چون اجلشان فرا رسد ، نه [ می توانند ] ساعتی آن را پس اندازند و نه پیش" استفاده می نمایند .در تفسیر این آیه مبارکه لازم است بدانیم که:ملتهاى جهان همانند افراد، داراى مرگ و حیاتند، ملتهایى از صفحه زمین برچیده مى‏شوند و به جاى آنها ملتهاى دیگرى قرار مى‏گیرند، قانون مرگ و حیات مخصوص افراد انسان نیست، بلکه اقوام و جمعیتها و جامعه‏ها را نیز در بر مى‏گیرد اما با این تفاوت که مرگ امت ها غالبا بر اثر انحراف از مسیر حق و عدالت و روى آوردن به ظلم و ستم و غرق شدن در دریاى شهوات و فرو رفتن در امواج تجمل پرستى و تن‏پرورى مى‏باشد.
لازم به ذکر است که این آیه معمولا مورد سوء استفاده بهائیان قرار می گیرد تا با توسل به آن به مسلمانان کم سواد و کج فهم به غلط تفهیم کنند که دیگر اسلام کهنه و قدیمی شده و پاسخگوی مقتضیات زمان نیست و زمان حیات امت اسلامی هم به پایان رسیده و افراد جامعه نیازمند یک آئین جدید (بهائیت) می باشد؟!.
لذا در این خصوص هوشیاری مسئولین امر و علی الخصوص علما و فرهنگیان و دانشگاهیان و رصد حرکتهای مرموز مروجین آن ضروری به نظر می رسد.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.