11 ژوئن روز جهانی عروسک

11 ژوئن روز جهانی عروسک
میلدرد سیلی(1918-2001) بانوی مجموعه دار امریکایی بود که در  طی سالیان عمرش عروسک های قدیمی و آنتیک را از همه جای دنیا جمع اوری کرد. ارزش مجموعه عروسک های او پس از درگذشتش در سال 2002 میلادی  بیش از دو میلیون دلار تخمین زده شد..
میلدرد سیلی عاشق عروسک بود و از همین رو برای اولین بار در سال 1986 دومین شنبه ماه ژوئن را روز جهانی عروسک نامگذاری کرد.  امسال دومین شنبه ژوئن مصادف با 22 خرداد( 12 ژوئن) است.
او این پیشنهاد را در یک نامه سر گشاده منتشر کرد و به همه دوستداران عروسک پیشنهاد کرد تا در این روز به هم دیگر عروسک هدیه بدهند. او عروسک ها را نمادی از سادگی و صلح  می دانست.
مجموعه سیلی به قدری نامدار شد که بشقاب های سرامیکی با تصاویر مجموعه سیلی تولید شد و امروزه نیز به عنوان اشیای دارای ارزش خرید و فروش می شود..
بنیاد سیلی لوگوی رایگانی برای این روز طراحی کرده که استفاده از آن برای عموم آزاد است. عروسک ها صرف نظر از قومیت یا ملیتشان، می توانند پیام آور صلح و دوستی، عشق و مهر و خلوص و سادگی باشند.
در ایران برای اولین بار موزه عروسک های ملل این روز را به مخاطبان خود معرفی کرد و پس از آن فعالان این حوزه در مناسبت ها و رویداد های فرهنگی نمایشگاه ها و جشنواره های عروسکی متنوعی برگزار کردند..
عروسک ها در هر دسته گروهی که بگنجند حامل بار فرهنگی و منتقل کننده مفهومی هستند. اگر عروسک ها بومی و مردم ساخت باشند از نسل های پیشین دانش و خرد و فرهنگ را به مخاطب معرفی می کنند. اگر عروسک ها نمایشی باشند با پیوند به متن و ادبیات نمایشی مفهومی اجتماعی و یا ادبی را به نمایش می گذارند. اگر عروسک ها معاصر باشند و با روش و ساختار زیبایی شناسی معاصر ساخته شده باشند حامل جریانات حال و اکنون جامعه هستند که پس از طی دهه ها سفیران فرهنگی امروز ما خواهند بود
اهمیت دادن به عروسک ها و وارد کردن آنها در قالب های فرهنگی می تواند ابزاری مناسب  برای گفتگو، اشاعه فرهنگ صلح و دوستی ، یاد آوری میراث شفاهی و تجلی هنر و زیبایی و تخیل در جامعه باشد.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.