آشنایی با شورامصوباتمصوبات دهه نودمصوبات سال 1396برنامه ارتقای فرهنگی و مراسم راهپیمایی اربعین

برنامه ارتقای فرهنگی و مراسم راهپیمایی اربعین

 

برنامه ارتقاء فرهنگی مراسم و راهپیمایی اربعین

مصوب جلسه 694 مورخ 96/9/21  شورای فرهنگ عمومی کشور

 

به منظور ارتقاء فرهنگی مراسم و راهپیمایی شکوهمند اربعین و بهره­‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت عظیم معرفتی، عاطفی، معنوی و حماسی آن، برنامۀ فرهنگی ذیل در جلسه شماره 694 مورخ 96/9/21  شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسید:

اصول و  سیاست­‌ها

  1. ضرورت حفظ ماهیت و صبغه مردمی آن
  2. بسترسازی لازم برای خودسازی و ایجاد تحول معنوی هر چه بیشتر زائران
  3. ضرورت هماهنگی و هم­‌افزایی میان نهادهای دولتی، عمومی و مردمی
  4. تسهیل­‌گری، رفع موانع و تقویت زیرساخت­‌ها به ویژه در عرصه فرهنگی برای زائران از سوی نهادهای حاکمیتی
  5. تقویت هم­گرایی میان اقوام، پیروان مذاهب اسلامی و ادیان الهی و پرهیز از ایجاد و گسترش اختلافات
  6. اهتمام و توجه ویژه به شأن و جایگاه رفیع کشور و ملت ایران از سوی زائران به عنوان سفیران جمهوری اسلامی ایران
  7. تلاش در جهت ایجاد و تقویت پیوندهای ایمانی و اخوت اسلامی میان زائران، پرهیز از مناقشات و مجادلات سیاسی و توجه به حفظ آرامش و امنیت
  8. توجه به شرایط، اقتضائات محیط و ظرفیت زائران در تبلیغات
  9. احترام و تکریم به مردم عراق به عنوان میزبان و رعایت فرهنگ، آداب، سنت­‌ها و هنجارهای آنان
  10. ترویج و گسترش فرهنگ قناعت، مصرف صحیح و رعایت اصل سادگی و پرهیز از اسراف و تجمل­‌گرایی
  11. رعایت نظم و انضباط، قانون­‌مداری، اخلاق حسنه و برخورداری از روحیه همکاری، کمک و معاضدت به دیگران
  12. توجه به جایگاه والای مرجعیت دینی و احترام به حاکمیت و قوانین کشور عراق
  13. رعایت اصول عزاداری و زیارت صحیح
  14. تقویت پیوند جریان عاطفی و شورانگیز حسینی با شناخت و معرفت پایدار آن

اقدامات و راهکارها

به منظور افزایش آگاهی­‌های زائران در خصوص نهضت عاشورا و اربعین حسینی اقدامات ذیل انجام می­‌شود:

الف حوزه آموزش و پژوهش

  1. ارائه آموزش­‌های لازم برای معرفت افزایی نسبت به اهداف، انگیزه­‌ها و آرمان­‌های نهضت امام حسین (ع)
  2. افزایش آگاهی­‌های زائران به منظور تقویت بینش آنان در خصوص ابعاد معنوی و معرفتی مراسم و راهپیمایی اربعین
  3. فرهنگ­‌سازی و ارائه آموزش­‌های لازم به زائران در خصوص احساس مسؤولیت و توجه هر چه بیشتر به سالمندان، کودکان، جانبازان، معلولین و افراد کم توان
  4. تبیین، ترویج و معرفی ابعاد تاریخی، اجتماعی و سیاسی نهضت عاشورا
  5. تهیه و تولید محتوای فاخر و مناسب از مقاتل مستند و معتبر، خطبه­‌ها، سخنان و گفتارهای امام حسین (ع)، حضرت زینب (س)، اهل بیت و اصحاب ایشان در خصوص ابعاد مختلف نهضت عاشورا
  6. مطالعه و شناسایی ریشه­‌ها و عوامل احتمالی تفرقه و اختلاف و آگاه­‌سازی زائران و متولیان در این خصوص
  7. تبیین و آگاهی­‌بخشی نسبت به مسائل و چالش­‌های اساسی و مهم جهان اسلام
  8. تبیین و آگاهی­‌بخشی صحیح و بی­‌پیرایه فرهنگ مهدویت و انتظار، متناسب با اقتضائات و شرایط محیط
  9. شناخت و معرفی بدعت­‌ها، باورها و رفتارهای خرافی، انحرافی و غیر شرعی
  10. ارائه آموزش­‌های لازم و اطلاع‌­رسانی برای پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه

ب-  حوزه رسانه و اطلاع‌­رسانی

  1. آگاهی­‌بخشی به زائران به منظور دستیابی به اخبار و رویدادهای اربعین از شبکه­‌های اجتماعی معتبر و مورد وثوق
  2. اطلاع­‌رسانی صحیح و به­‌هنگام اخبار و رویدادهای اربعین
  3. برنامه‌­ریزی برای رعایت قوانین و مقررات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران و کشور میزبان توسط زائران و نهادها
  4. آگاهی­‌بخشی زائران نسبت به نظرات و دیدگاه­‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و عمل به آن در ارتباط با مجموعه مسائل مربوط به مراسم و راهپیمایی اربعین
  5. اطلاع­‌رسانی نسبت به معرفی آداب، رسوم، فرهنگ و هنجارهای کشور میزبان و رعایت آداب و شؤون اجتماعی و ترویج فرهنگ سپاسگزاری و همکاری با کارگزاران و عوامل اجرایی
  6. برنامه­‌ریزی به منظور استفاده از ظرفیت­‌های فضای مجازی برای فرهنگ­سازی و ارائه آموزش­‌های فرهنگی

ج حوزه تبلیغ و ترویج

  1. ترویج فرهنگ اقامه نماز اول وقت به ویژه نماز جماعت
  2. تبیین، نهادینه­‌سازی و ترویج فرهنگ و آداب زیارت صحیح بر اساس آموزه­‌های دینی و اسلامی مستند و معتبر
  3. ایجاد زمینه مناسب به منظور انس و تلاوت قرآن کریم و ترویج فرهنگ دعا و نیایش
  4. تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از آموزه­‌های نهضت عاشورا
  5. آگاهی­‌بخشی نسبت به مسؤولیت­‌های اجتماعی، نظم­‌پذیری، قانون­‌مداری و رعایت حقوق زائران
  6. ترویج و گسترش اخلاق نیکو، محبت و دوستی، افزایش سطح مدارا و مفاهمه و تعاون و کمک به دیگران
  7. ترویج استفاده از نمادها و شعارهای مورد قبول همگان و پرهیز از به کارگیری نمادهای (نشانه­‌ها، آرم­‌ها، تصاویر، شعارها، علائم و …) اختلاف برانگیز و حساسیت­‌زا
  8. آگاهی­‌بخشی و ترویج راه­‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری­‌ها و چگونگی رعایت بهداشت و سلامت فردی و جمعی
  9. آگاهی­‌بخشی، ترویج و نهادینه­‌سازی فرهنگ رعایت بهداشت محیط و حفاظت از محیط زیست؛ مانند: پرهیز از آلوده نمودن آب، خاک و ایجاد آلودگی صوتی و اغتشاش بصری
  10. رعایت بهداشت و نظافت در مسیر راهپیمایی، موکب­‌ها، زیارتگاه­‌ها و مراکز ارائه خدمات به زائران
  11. طراحی و ترویج الگوی مصرف صحیح و متعادل
  12. رعایت نکات ایمنی و امنیتی در مسیر راهپیمایی، موکب­‌ها، زیارتگاه­‌ها و مراکز ارائه خدمات به زائران
  13. برنامه­‌ریزی برای برگزاری جشنواره­‌ها، مسابقات فرهنگی، هنری و معرفتی و نمایشگاه­‌ها برای زائران متناسب با شرایط و اقتضائات محیط
  14. ایجاد بسترهای لازم برای پاسخ­گویی به سؤالات و شبهات احتمالی زائران توسط مبلغان
  15. بسترسازی لازم برای انجام برنامه­‌های فرهنگی مانند: کتابخوانی، شعرخوانی و غیره با بهره­‌گیری از ظرفیت نویسندگان و هنرمندان
  16. طراحی الگوی مناسب به منظور برپایی موکب­‌های مشترک، متشکل از اقوام و پیروان مذاهب اسلامی متناسب با اقتضائات محیط

د-  حوزه ادبی و هنری

  1. ثبت خاطرات، دل­نوشته­‌ها و آثار فرهنگی، ادبی و هنری زائران و حمایت از انتشار آن­ها
  2. استفاده از ظرفیت هنرمندان رشته­‌های هنرهای نمایشی در جهت اجرای نمایش­‌های آئینی (تعزیه و شبیه­‌خوانی) به زبان­‌های مختلف برای زائران

هـ – تولید محصولات فرهنگی

  1. برنامه­‌ریزی به منظور تولید محصولات معرفتی- فرهنگی به زبان­‌های مختلف و توزیع آن­ها در میان زائران
  2. برنامه­‌ریزی به منظور حمایت از مستندسازان در زمینه تولید عکس و فیلم و حمایت از هنرمندان در خلق آثار هنری و پشتیبانی از تهیه و تولید محصولات الکترونیکی و دیجیتال

برنامه­‌ریزی و اجرا

  1. برنامه­‌های فرهنگی با مسؤولیت ستاد مرکزی اربعین اجرا می­‌شود به گونه­‌ای که در برگزاری مطلوب مراسم و راهپیمایی اربعین خللی ایجاد نشود.
  2. اقدامات اجرایی و شرح وظایف دستگاه­‌های مرتبط بر اساس جدول زیر تعریف می­‌شود:

 

شرح وظایف دستگاه‌­های مرتبط

حوزه مرتبط : آموزش و پرورش

اقدامات:

1-­ ارائه آموزش‌­های لازم برای معرفت افزایی نسبت به اهداف، انگیزه­‌ها و آرمان­های نهضت امام حسین (ع)

مجری اصلی: ستاد مرکزی اربعین

دستگاه همکار: سازمان تبلیغات اسلامی- دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم- مرکز مدیریت حوزه­‌های علمیه- سازمان حج و زیارت- سازمان صدا و سیما- بعثه مقام معظم رهبری- مجمع جهانی اهل بیت– شورای سیاست­گذاری ائمه جمعه-  ستاد کانون­‌های فرهنگی، هنری مساجد

2-­ افزایش آگاهی­‌های زائران به منظور تقویت بینش آنان در خصوص ابعاد معنوی و معرفتی مراسم و راهپیمایی اربعین

مجری اصلی: ستاد مرکزی اربعین

دستگاه همکار: سازمان تبلیغات اسلامی- دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم- مرکز مدیریت حوزه­‌های علمیه- سازمان حج و زیارت- سازمان صدا و سیما- بعثه مقام معظم رهبری- مجمع جهانی اهل بیت– شورای سیاست­گذاری ائمه جمعه-  ستاد کانون‌­های فرهنگی، هنری مساجد

3-­ فرهنگ­سازی و ارائه آموزش­‌های لازم به زائران در خصوص احساس مسؤولیت و توجه هر چه بیشتر به سالمندان، کودکان، جانبازان، معلولین و افراد کم توان

مجری اصلی: سازمان بهزیستی کشور

دستگاه همکار: سازمان بازنشستگی کشوری- بنیاد  شهید و امور ایثارگران- سازمان صدا و سیما- وزارت آموزش و پرورش- وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری

4-­ تبیین، ترویج و معرفی ابعاد تاریخی، اجتماعی و سیاسی نهضت عاشورا

مجری اصلی: ستاد مرکزی اربعین

دستگاه همکار: سازمان تبلیغات اسلامی- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- سازمان صدا و سیما- مجمع جهانی اهل بیت- بعثه مقام معظم رهبری- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- شورای سیاست­گذاری ائمه جمعه- ستاد کانون­‌های فرهنگی، هنری مساجد

5-­ تهیه و تولید محتوای فاخر و مناسب از مقاتل مستند و معتبر، خطبه­‌ها، سخنان و گفتارهای امام حسین (ع)، حضرت زینب (س)، اهل بیت و اصحاب ایشان در خصوص ابعاد مختلف نهضت عاشورا

مجری اصلی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

دستگاه همکار: سازمان تبلیغات اسلامی – مرکز مدیریت حوزه­‌های علمیه- بعثه مقام معظم رهبری- جامعه­‌المصطفی

6-­ مطالعه و شناسایی ریشه­‌ها و عوامل احتمالی تفرقه و اختلاف و آگاه­‌سازی زائران و متولیان در این خصوص

مجری: ستاد مرکزی اربعین

دستگاه همکار: وزارت اطلاعات- بعثه مقام معظم رهبری- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- مجمع جهانی اهل بیت- سازمان تبلیغات اسلامی- وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری

7-­ تبیین و آگاهی­‌بخشی نسبت به مسائل و چالش­های اساسی و مهم جهان اسلام

مجری: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

دستگاه همکار: وزارت امور خارجه- سازمان تبلیغات اسلامی- مجمع جهانی اهل بیت- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

8- تبیین و آگاهی­‌بخشی صحیح و بی­ پیرایه فرهنگ مهدویت و انتظار، متناسب با اقتضائات و شرایط محیط

مجری اصلی: مرکز مدیریت حوزه ­های علمیه

دستگاه همکار: سازمان تبلیغات اسلامی- مجمع جهانی اهل بیت- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- بعثه مقام معظم رهبری- شورای سیاست­گذاری ائمه جمعه

9- شناخت و معرفی بدعت­ ها، باورها و رفتارهای خرافی، انحرافی و غیر شرعی

مجری اصلی: بعثه مقام معظم رهبری

دستگاه همکار: سازمان تبلیغات اسلامی – وزارت اطلاعات- مرکز مدیریت حوزه­‌های علمیه- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- مجمع جهانی اهل بیت- جامعه­ المصطفی

10- ارائه آموزش­ های لازم و اطلاع­ رسانی برای پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه

مجری اصلی: سازمان مدیریت بحران وزارت کشور

دستگاه همکار: جمعیت هلال احمر ج.ا.ا- بعثه مقام معظم رهبری- سازمان صدا و سیما- وزارت علوم، تحقیقات و فن­­‌آوری- وزارت آموزش و پرورش

 

حوزه مرتبط : رسانه­ و اطلاع رسانی

اقدامات:

1-­  آگاهی­ بخشی به زائران به منظور دستیابی به اخبار و رویدادهای اربعین از شبکه­ های اجتماعی معتبر و مورد وثوق

مجری اصلی : وزارت ارتباطات و فن‌­آوری اطلاعات

دستگاه همکار: سازمان صدا و سیما- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

2-­ اطلاع­ رسانی صحیح و به­ هنگام اخبار و رویدادهای اربعین

مجری اصلی: سازمان صدا و سیما

دستگاه همکار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- وزارت ارتباطات و فن­‌آوری اطلاعات- بعثه مقام معظم رهبری- ستاد مرکزی اربعین

3-­ برنامه­ ریزی برای رعایت قوانین و مقررات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران و کشور میزبان توسط زائران  و نهادها

مجری اصلی: وزارت کشور

دستگاه همکار: نیروی انتظامی- بعثه مقام معظم رهبری- ستاد مرکزی اربعین- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- سازمان حج و زیارت

4-­ آگاهی­ بخشی زائران نسبت به نظرات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و عمل به آن در ارتباط با مجموعه مسائل مربوط به مراسم و راهپیمایی اربعین

مجری اصلی: ستاد مرکزی اربعین

دستگاه همکار: مرکز مدیریت حوزه ­های علمیه- بعثه مقام معظم رهبری- سازمان تبلیغات اسلامی- شورای سیاست­گذاری ائمه جمعه

5-­ اطلاع­ رسانی نسبت به معرفی آداب، رسوم، فرهنگ و هنجارهای کشور میزبان و رعایت آداب و شؤون اجتماعی و ترویج فرهنگ سپاسگزاری و همکاری با کارگزاران و عوامل اجرایی

مجری اصلی: ستاد مرکزی اربعین

دستگار همکار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- سازمان صدا و سیما- بعثه مقام معظم رهبری- سازمان حج و زیارت

6-­ برنامه­ ریزی به منظور استفاده از ظرفیت­ های فضای مجازی برای فرهنگ­سازی و ارائه آموزش ­های فرهنگی

مجری اصلی: وزارت ارتباطات و فن­آوری اطلاعات

دستگاه همکار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی-سازمان تبلیغات اسلامی- بعثه مقام معظم رهبری- مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه- سازمان صدا و سیما

 

حوزه مرتبط : تبلیغ و ترویج

اقدامات:

1-­ ترویج فرهنگ اقامه نماز اول وقت به ویژه نماز جماعت

مجری اصلی: ستاد اقامه نماز

دستگاه همکار: شورای سیاست­گذاری ائمه جمعه- مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه – سازمان تبلیغات اسلامی- بعثه مقام معظم رهبری- ستاد مرکزی اربعین- ستاد کانون­ های فرهنگی، هنری مساجد

2-­ تبیین، نهادینه­ سازی و ترویج فرهنگ و آداب زیارت صحیح بر اساس آموزه­ های دینی و اسلامی مستند و معتبر

مجری اصلی: بعثه مقام معظم رهبری

دستگاه همکار: مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه- سازمان تبلیغات اسلامی- ستاد مرکزی اربعین- شورای سیاست­گذاری ائمه جمعه

3-­ ایجاد زمینه مناسب به منظور انس و تلاوت قرآن کریم و ترویج فرهنگ دعا و نیایش

مجری اصلی: سازمان اوقاف و امور خیریه

دستگاه همکار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی-سازمان تبلیغات اسلامی- مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه

4-­ تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از آموزه­ های نهضت عاشورا

مجری اصلی: بنیاد شهید و امور ایثارگران

دستگاه همکار: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس- سازمان بسیج مستضعفین-  سازمان تبلیغات اسلامی- مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه – ستاد مرکزی اربعین- سازمان صدا و سیما

5-­ آگاهی­ بخشی نسبت به مسؤولیت­ های اجتماعی، نظم­ پذیری، قانون­مداری و رعایت حقوق زائران

مجری اصلی: وزارت کشور

دستگاه همکار: سازمان صدا و سیما- نیروی انتظامی- بعثه مقام معظم رهبری- ستاد مرکزی اربعین- سازمان حج و زیارت- سازمان اوقاف و امور خیریه

6-­ ترویج و گسترش اخلاق نیکو، محبت و دوستی، افزایش سطح مدارا و مفاهمه و تعاون و کمک به دیگران

مجری اصلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دستگاه همکار: سازمان تبلیغات اسلامی-  سازمان صدا و سیما- بعثه مقام معظم رهبری- ستاد مرکزی اربعین- سازمان حج و زیارت– سازمان اوقاف و امور خیریه

7-­ ترویج استفاده از نمادها و شعارهای مورد قبول همگان و پرهیز از به کارگیری نمادهای (نشانه­ ها، آرم ­ها، تصاویر، شعارها، علائم و …) اختلاف برانگیز و حساسیت ­زا

مجری اصلی: ستاد مرکزی اربعین

دستگاه همکار: وزارت راه و شهرسازی- وزارت کشور- وزارت اطلاعات- شهرداری تهران- سازمان تبلیغات اسلامی- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی –  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – بعثه مقام معظم رهبری

8-­ آگاهی­ بخشی و ترویج راه­ های پیشگیری از ابتلا به بیماری­‌ها و چگونگی رعایت بهداشت و سلامت فردی و جمعی

مجری اصلی: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دستگاه همکار: سازمان صدا و سیما- شهرداری تهران- بعثه مقام معظم رهبری- ستاد مرکزی اربعین- شورای سیاست­گذاری ائمه جمعه

9-­ آگاهی­ بخشی، ترویج و نهادینه­ سازی فرهنگ رعایت بهداشت محیط و حفاظت از محیط زیست؛ مانند: پرهیز از آلوده نمودن آب، خاک و ایجاد آلودگی صوتی و اغتشاش بصری

مجری اصلی: سازمان حفاظت محیط زیست

دستگاه همکار: سازمان صدا و سیما- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- شهرداری تهران- بعثه مقام معظم رهبری- ستاد مرکزی اربعین- شورای سیاست­گذاری ائمه جمعه

10-­ رعایت بهداشت و نظافت در مسیر راهپیمایی، موکب­ ها، زیارتگاه­ ها و مراکز ارائه خدمات به زائران

مجری اصلی: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دستگاه همکار : نیروی انتظامی- سازمان اوقاف و امور خیریه- سازمان حج و زیارت- بعثه مقام معظم رهبری- سازمان صدا و سیما- شهرداری تهران – ستاد بازسازی عتبات عالیات

11-­ طراحی و ترویج الگوی مصرف صحیح و متعادل

مجری اصلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دستگاه همکار : سازمان صدا و سیما- بعثه مقام معظم رهبری- ستاد کانون­های فرهنگی هنری مساجد – شورای سیاست­گذاری ائمه جمعه

12-­ رعایت نکات ایمنی و امنیتی در مسیر راهپیمایی، موکب­‌ها، زیارتگاه­ ها و مراکز ارائه خدمات به زائران

مجری اصلی: وزارت کشور

دستگاه همکار : وزارت اطلاعات – نیروی انتظامی- سازمان اوقاف و امور خیریه- سازمان حج و زیارت- بعثه مقام معظم رهبری- سازمان صدا و سیما- شهرداری تهران – ستاد بازسازی عتبات عالیات

13-­ برنامه­ ریزی برای برگزاری جشنواره­ ها، مسابقات فرهنگی، هنری و معرفتی و نمایشگاه­ ها برای زائران متناسب با شرایط و اقتضائات محیط

مجری اصلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دستگاه همکار : وزارت آموزش و پرورش – وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- شهرداری تهران- سازمان بسیج مستضعفین-  سازمان تبلیغات اسلامی

14-­ ایجاد بسترهای لازم برای پاسخ­گویی به سؤالات و شبهات احتمالی زائران توسط مبلغان

مجری اصلی: مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه

دستگاه همکار : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم- جامعه ­المصطفی- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی – مجمع جهانی اهل بیت- سازمان تبلیغات اسلامی

15-­ بسترسازی لازم برای انجام برنامه­ های  فرهنگی مانند: کتابخوانی، شعرخوانی و غیره با بهره­ گیری از ظرفیت نویسندگان و هنرمندان

مجری اصلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دستگاه همکار : نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور- سازمان تبلیغات اسلامی

16-­ طراحی الگوی مناسب به منظور برپایی موکب­ های مشترک، متشکل از اقوام و پیروان مذاهب اسلامی متناسب با اقتضائات محیط

مجری اصلی: بعثه مقام معظم رهبری

دستگاه همکار : مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی – مجمع جهانی اهل بیت- ستاد مرکزی اربعین- سازمان تبلیغات اسلامی- مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی – ستاد بازسازی عتبات عالیات

 

حوزه مرتبط: ادبی و هنری

اقدامات:

1-­ ثبت خاطرات، دل­‌نوشته­ ها و آثار فرهنگی، ادبی و هنری زائران و حمایت از انتشار آن­ها

مجری اصلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دستگاه همکار : نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور- سازمان تبلیغات اسلامی- بعثه مقام معظم رهبری- ستاد مرکزی اربعین

2-­ استفاده از ظرفیت هنرمندان رشته­ های هنرهای نمایشی در جهت اجرای نمایش­ های آئینی (تعزیه و شبیه­ خوانی) به زبان­‌های مختلف برای زائران

مجری اصلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دستگاه همکار : سازمان تبلیغات اسلامی- سازمان بسیج مستضعفین- شهرداری تهران

 

حوزه مرتبط: تولید محصولات فرهنگی

اقدامات:

1-­ برنامه­ ریزی به منظور تولید محصولات معرفتی- فرهنگی به زبان­ های مختلف و توزیع آن­ها در میان زائران ایرانی و عبوری (ترانزیت)

مجری اصلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دستگاه همکار : بعثه مقام معظم رهبری- سازمان تبلیغات اسلامی- ستاد مرکزی اربعین- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی-وزارت امور خارجه- مجمع جهانی اهل بیت- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی – سازمان بسیج مستضعفین

2-­ برنامه­ ریزی به منظور حمایت از مستندسازان در زمینه تولید عکس و فیلم و حمایت از هنرمندان در خلق آثار هنری و پشتیبانی از تهیه و تولید محصولات الکترونیکی و دیجیتال

مجری اصلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دستگاه همکار: سازمان تبلیغات اسلامی –  سازمان فرهنگی، هنری اوج

 

  • تأمین بودجه

سازمان­ برنامه و بودجه کشور نسبت به تخصیص اعتبارات لازم  برای اجرای این برنامه بر اساس سازوکار مورد نظر آن سازمان اقدام خواهد نمود.

  • رصد، نظارت و پایش

شورای فرهنگ عمومی کشور با همکاری ستاد مرکزی اربعین و دستگاه­های ذیربط، نظارت بر حسن اجرای این مصوبه را به عهده خواهد داشت.

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی