آشنایی با شورامصوباتمصوبات دهه هشتادمصوبات سال 1387برنامه های برجسته ­سازی خطر ناتوی فرهنگی

برنامه های برجسته­ سازی خطر ناتوی فرهنگی

 

برنامه های برجسته­ سازی خطر ناتوی فرهنگی

مصوب جلسه 487 مورخ 87/5/22 شورای فرهنگ عمومی

 

مقدمه

    «ناتوی فرهنگی» به معنای عملیاتی‌سازی عینی و هدفمند تهاجم فرهنگی غرب علیه بنیان‌های نظری و فرهنگی نظام اسلام و انقلاب اسلامی است که از شکست سیاست‌های رژیم سلطه در براندازی نظام انقلاب اسلامی و نیز انفعال و رعب استکبار جهانی از تداوم حیات اسلام ناب در جهان کنونی حکایت دارد و مقابله با آن نیازمند برنامه‌ریزی همه جانبه و به کارگیری تمام سازوکارهای رسمی و امکانات مالی، انسانی، رسانه‌ای و امنیتی است.

    شورای فرهنگ عمومی، ضمن تأکید بر تداوم مطالعه و بازشناسی موضع فرهنگی غرب در قبال انقلاب اسلامی، در راستای برجسته‌سازی موضوع و افزایش حساسیت‌های عمومی نسبت به پدیدة ناتوی فرهنگی، که همزمان با تأکید مقام معظم رهبری در بیانات خویش بر این موضوع، همواره مورد توجه بوده است؛ و نیز در چارچوب «سیاست‌های مقابله با تهاجم فرهنگی» مصوب جلسات 444، 445، 447، 450، 451، 452، 453، 455 و 459 شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهکارها و وظایفی را در قالب برنامه‌ای عملیاتی به دستگاه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی کشور ابلاغ می‌نماید.

 اهداف

     اطلاع‌رسانی از جایگاه و نقش ناتوی فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی در تخریب و تضعیف بنیان‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی جامعه و ضرورت مواجهه و مقابله فعالانه و آگاهانة نخبگان علمی ـ فرهنگی و افکار عمومی با این پدیده، از جمله اهداف این مصوبه است.

     

فصل 1 ـ تبیین «ناتوی فرهنگی» به عنوان مسأله‌ای اجتماعی مورد تأمل نخبگان فرهنگی

ـ وظایف دستگاه‌های فرهنگی ذیربط:

الف ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماده 1- از تألیف حداقل 3 جلد کتاب در تشریح مبانی و مقاصد ناتوی فرهنگی در دو سطح «استادان و نخبگان» و نیز «فعالان فرهنگی و هنرمندان» و ترجمة 3 جلد کتاب یا پایان­ نامه در این موضوع حمایت گردد.

ماده 2- موضوع امپریالیسم خبری و ناتوی فرهنگی در حوزة اطلاع­رسانی، در دانشکدة خبر و مرکز تحقیقات رسانه ­ها به عنوان اولویت پژوهشی و در خبرگزاری­های تحت مدیریت به عنوان اولویت اجرایی ابلاغ و پی­گیری شود.

ماده 3- هر سه ماه یکبار گزارش «رصد ناتوی فرهنگی» با موضوع بررسی ابعاد نوپدید،­ لایه­ های نفوذ و تحریکات علمی، فرهنگی و آموزشی غرب در راستای ناتوی فرهنگی، تدوین و به شورای فرهنگ عمومی ارائه گردد. (گزارش مذکور پس از طرح در شورا، برای مسئولان و مدیران ارشد کشور ارسال خواهد شد.)

ماده 4- جهت اطلاع ­رسانی از حساسیت موضوع ناتوی فرهنگی در تبلیغات محیطی شهرها ـ خصوصاً اماکن و مناطق فرهنگی، هنری و علمی ـ توسط معاونت مطبوعاتی و اطلاع­رسانی حمایت و هدایت انجام گیرد.

ب ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ماده 5- برای نگارش حداقل 30 پایان­نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع مبانی،‌ اهداف، تاریخچه، بسترها، آثار، شیوه­ ها و راهکارهای مقابله با ناتوی فرهنگی، در دانشگاه ­های تابعه حمایت و زمینه­ سازی گردد.

ماده 6- حداقل 10 عنوان ویژه­ نامه فرهنگی با موضوع «محصولات و صنایع فرهنگی تأمین کننده زیرساخت ناتوی فرهنگی شامل: کتاب، سینما، رسانه­ های جمعی و ... » برای استادان و دانشجویان منتشر و به طور هدفمند و دقیق توزیع گردد.

ماده 7- برای انتشار حداقل 30 مقاله علمی ـ پژوهشی در فصلنامه­ های مختلف علوم انسانی با موضوعات مندرج در ماده 5 حمایت و هدایت شایسته صورت گیرد.

ماده 8- موضوع «ناتوی فرهنگی» به عنوان یکی از اولویت­ های پژوهشی کشور به همه مراکز پژوهشی علوم انسانی ابلاغ و پی­گیری گردد.

ج ـ سازمان تبلیغات اسلامی

ماده 9- حداقل 3 فیلم سینمایی و مستند با موضوع آثار و فرآیندهای ناتوی فرهنگی در زمینه قالب­ های هنری مورد حمایت قرار گیرد. (حوزه هنری)

ماده 10-  4 ویژه ­نامه فرهنگی در جهت بیان اهداف خرد و کلان ناتوی فرهنگی تهیه و منتشر شود.

ماده 11- حداقل 100 خبر، گزارش و مصاحبه با موضوع مفهوم و مصادیق ناتوی فرهنگی در رسانه ­های تحت پوشش تولید و منعکس گردد.

د ـ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

ماده 12- موضوع «ابعاد و زوایای ناتوی فرهنگی» جهت روشنگری و تبیین مسئله برای ائمه جمعه سراسر کشور، حداقل در 15 شماره از بولتن ­های ائمه جمعه منعکس گردد.

ماده 13- حداقل10 عنوان کتاب و مقاله مرتبط با موضوع ناتوی فرهنگی در سطح ائمه جمعه سراسر کشور معرفی و توزیع­ گردد.

هـ : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

ماده 14ـ حداقل 2 جلد کتاب در تشریح مبانی و مقاصد ناتوی فرهنگی در دو سطح «استادان و نخبگان» و «طلاب و دانشجویان» منتشر گردد.

ماده 15- موضوع و گسترة ناتوی فرهنگی به عنوان یکی از سرفصل­های سیاسی ـ اجتماعی مورد تأکید مبلغان اعزامی به سراسر کشور تعیین شود و محصولات فرهنگی مرتبط با آن تأمین گردد.

 

و : نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ­ها

ماده 16ـ موضوع، سابقه و روش­های ناتوی فرهنگی در سرفصل­ها و منابع حداقل 3 درس عمومی و معارف اسلامی قرار داده شود.

ماده 17ـ حداقل 12 سخنرانی با موضوع ناتوی فرهنگی در دانشگاه­های کشور برگزار شود.

 

ز: جهاد دانشگاهی

ماده 18ـ 4 پژوهش نظری و پیمایشی با موضوع سطح وگسترة ناتوی فرهنگی و بررسیِ شناخت و بازخورد نخبگان جامعه از مفهوم و پدیده ناتوی فرهنگی انجام شود و هریک از آنها در هم‌اندیشی مستقلی تبیین و ارائه شود.

ماده 19ـ حداقل 200 خبر، گزارش و مصاحبه با موضوع مفهوم و مصادیق ناتوی فرهنگی در سایر
رسانه­ های تحت مدیریت تولید شود و سپس انعکاس یابد.

ماده 20ـ در جشنواره ­های کتاب و پایان­نامة سال دانشجویی، معیار و موضوع ناتوی فرهنگی مورد برجسته­ سازی و تأکید قرار گیرد.

 

ح : دانشگاه آزاد اسلامی

ماده 21 – جهت نگارش حداقل 20 پایان­ نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع مبانی، اهداف، تاریخچه، بسترها، آثار، شیوه­ ها و راهکارهای مقابله با ناتوی فرهنگی (در واحدهای مختلف) زمینه­ سازی و هدایت لازم انجام گیرد.

ماده 22- حداقل 5 عنوان ویژه­نامه­ فرهنگی با موضوع «نقد و ارزیابی محصولات فرهنگی تأمین کننده زیرساخت ناتوی فرهنگی: کتاب، سینما، رسانه­ های جمعی و...» برای استادان و دانشجویان منتشر و توزیع گردد.

ماده 23- جهت انتشار حداقل 20 مقاله علمی ـ پژوهشی در فصلنامه­ های مختلف علوم ­انسانی با موضوعات مندرج درماده 5 حمایت و پیگیری شود.

 

فصل 2 ـ تبلیغ عمومی موضوع ناتوی فرهنگی به عنوان توطئه‌ای استکباری جهت تخریب فرهنگ عمومی کشور

ـ وظایف دستگاه‌های فرهنگی ذیربط:

الف: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

ماده 24- حداقل 4 مجموعه میزگرد و2مستند تلویزیونی با موضوع چیستی، چرایی و چگونگی ناتوی فرهنگی و ماهیت منفعلانه آن تولید و از شبکه ­های سیما پخش ­گردد.

ماده 25ـ «ناتوی فرهنگی» به عنوان موضوع حداقل یکی از برنامه­ های فرهنگی ـ اجتماعی مهم و پرمخاطب هر یک از شبکه‌های صدا مورد بررسی قرار گیرد.

ماده 26ـ حداقل در یک قسمت از 5 برنامه­ های ترکیبی پرمخاطب و مهم سیما موضوع «ابعاد ماهیت منفعلانه ناتوی فرهنگی» طرح و بررسی ­گردد.

ماده 27ـ موضوع ناتوی فرهنگی در حوزه­ های سیاسی (واحد مرکزی خبر)، برون­ مرزی و شبکه خبر؛ خصوصاً در سیاست­های خبری، مورد برجسته­ سازی و دقت ویژه قرار گیرد.

ب: شهرداری تهران

ماده 28ـ 2 همایش و هم­اندیشی با موضوع ناتوی فرهنگی و پروژه براندازانة علمی ـ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی ـ ‌ایرانی برگزار گردد.

ج : وزارت آموزش و پرورش

ماده 29ـ جهت افزایش سطح اطلاعات دبیران درس‌های مرتبط، در دوره‌های راهنمایی و متوسطه حداقل یک جزوه توجیهی ـ آموزشی با موضوع ناتوی فرهنگی تهیه و توزیع گردد.

ماده 30ـ محورهای مرتبط با تبیین ناتوی فرهنگی، حداقل یک بار به عنوان موضوع انشای دانش‌آموزان در دو مقطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه تعیین گردد.

ماده 31ـ محورهای مرتبط با ناتوی فرهنگی به عنوان موضوع پژوهش در درس‌های مرتبط مقطع متوسطه تعیین و ابلاغ گردد.

فصل 3 ـ نظارت و پی­گیری

ماده 32ـ مهلت تحقق برنامه­ های مذکور یک سال پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه است. بعد از اعلام این تاریخ، دستگاه­های مذکور موظف‌اند وضعیت انجام مأموریت­ های محوله را به شورای فرهنگ عمومی گزارش دهند. دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی پس از جمع ­بندی و ارزیابی گزارش عملکرد نسبت به تمدید و تجدید این راهکارها و برنامه‌ها اقدام لازم را معمول خواهد کرد.

تبصره:  درمورد پایان­نامه ­های دانشگاهی و مقالات پژوهشی، نگارش طرح یا تصویب موضوعات، در دوره یکساله مدنظر است.

ماده 33ـ شورای فرهنگ عمومی هر سه ماه یکبار، ضمن بررسی و استماع «گزارش رصدناتوی فرهنگی» (موضوع ماده 3) تذکرات و راهبردهای هدایتی و توجیهی را جهت ارتقای روند تحقق این مصوبه ارائه خواهد کرد. دبیرخانة شورا مفاد این بررسی ­ها و پیشنهادها را به دستگاه­ های مکلف ارسال خواهد نمود.

ماده 34ـ این مصوبه در 34 ماده و یک تبصره در جلسه 487 مورخ 22/5/87  به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسید.