شاخص های کلان فرهنگ عمومی

مصوب جلسه 465 مورخ 6/6/86 شورای فرهنگ عمومی

 

 

     در راستای انجام مأموریت مندرج در ماده 105 قانون برنامه چهارم توسعه که تدوین شاخص و سنجش فرهنگی را بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌نهد و با هدف تکمیل، ارتقا و نظام بخشیدن شاخصهای فرهنگی مصوب جلسه 530 مورخ 25/9/82 شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاخص های 21 گانه زیر تعیین و تصویب گردید. شایسته است طبقه بندی، ترکیب و تحلیل منسجم از وضعیت فرهنگی کشور بر اساس مجموع این شاخصها و با دقت‌های نظارتی شورای فرهنگ عمومی به عمل آید.

 

الف – موارد اضافه شده به شاخص های تحولات فکری، بینشی، رفتاری

1-1.  مشارکت و حضور اجتماعی:

ـ میزان شرکت در انتخابات نسبت به جمعیت مستعد

ـ میزان شرکت در راهپیمایی‌ها به نسبت جمعیت مستعد

ـ میزان شرکت در نماز جمعه و عیدین به نسبت جمعیت مستعد

1-2. تجاوز به نظم اجتماعی و حقوق دیگران:

ـ تعداد تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی

ـ تعداد قتل نسبت به جمعیت مستعد

ـ تعداد کلاهبرداری نسبت به جمعیت مستعد

ـ تعداد آدم ربایی نسبت به جمعیت مستعد

ـ تعداد تجاوز به عنف نسبت به جمعیت مستعد

2-1.  پایبندی به آداب و سنن و مناسک:

ـ تعداد اقامه کنندگان نماز جماعت نسبت به جمعیت مستعد

ـ تعداد اقامه کنندگان نمازهای فرادی نسبت به جمعیت مستعد

ـ تعداد زائران اماکن متبرکه (داخلی) نسبت به جمعیت مستعد

ـ تعداد شرکت کنندگان در محافل مذهبی نسبت به جمعیت مستعد

ـ میزان نذورات و مبرات به نسبت هزینه های خانوار

2-2.نابسامانی روحی و اعتقاد به خرافات:

ـ تعداد پیروان مکتب‌ها و عرفان‌های انحرافی و گروه‌های خرافه‌گرا نسبت به کل

ـ تعداد خودکشی‌ها نسبت به آمار وفیات

ـ تعداد بیماران مبتلا شده به مشکلات اعصاب و روان نسبت به جمعیت مستعد

3-1.مراعات متانت، آراستگی، نظافت و سلامت جسمانی:

ـ تعداد افراد دارای پوشش و آرایش متین (بی‌آسیب) نسبت به کل جمعیت

ـ تعداد افراد مقید به نظافت و بهداشت کافی نسبت به کل جمعیت

ـ میزان مصرف شوینده‌ها و خوشبوکننده‌ها نسب به هزینه های خانوار

3-2.            شیوع اعتیاد، فحشا و بیکارگی:

ـ تعداد افراد معتاد به الکل و مواد مخدر نسبت به کل جمعیت

ـ تعداد افراد مبتلا به روابط نامشروع نسبت به کل جمعیت

 

 

4-1.  صله رحم:

ـ گستردگی (کیفیت) ارتباطات خانوادگی

ـ تعداد (کمیت) ارتباطات خانوادگی

4-2. عدم ثبات خانواده:

ـ تعداد طلاق نسبت به ازدواج های ثبت شده

ـ ترک خانواده، ترک نفقه، عدم تمکین

ـ تعداد واگذاری سالمند به آسایشگاه

5-1. مراعات آداب و سنن خانوادگی:

ـ میزان نامگذاری مناسب فرزند نسبت به موالید

ـ وفای به عهد در محیط خانواده نسبت به قول ها

5-2.بی هویتی و ناهنجاری های رفتاری:

ـ تعداد کودکان و نوجوانان بزهکار، شرور، معتاد نسبت به جامعه آماری

ـ تعداد سقط جنین، کودکان نامشروع، خانواده نامشروع

ـ تعداد و موارد عدم کسب موافقت والدین در ازدواج

6-1. تعادل اقتصادی خانواده:

ـ تعداد خانواده‌های دارای درآمد مساوی یا بیشتر از هزینه

6-2.         مصرف کالاهای تجملی:

ـ حجم خرید کالاهای تجملی نسبت به هزینه‌های خانوار

7-1.نفوذ، پوشش و اقتدار سازمان (رسمی/ غیررسمی):

ـ میزان و تعداد مخاطبان رسانه ملی نسبت به جمعیت مستعد

ـ تعداد مراجعان به سایت‌های مجاز داخلی نسبت به کل کاربران

ـ میزان اعتماد عمومی به قوای سه گانه

7-2.        تخلفات سازمانی:

ـ میزان رشوه، اختلاس، فرار از مالیات، احتکار، گرانفروشی و تقلب، رابطه بازی، فعالیت بدون مجوز

9-1. تحقیقات، آموزش و پرورش در سازمان:

ـ‌ میزان هزینه صرف شده برای هر یک از موارد نسبت به بودجه سازمان

ـ میزان ابداع، اختراع و نوآوری در سازمان

9-2.وابستگی سازمان به بیگانگان:

ـ میزان حضور کارشناسان خارجی و هزینه‌های ناشی از آن (در سازمان‌های رسمی)

ـ میزان واردات ابزار، تکنولوژی، نرم افزار و امتیازهای خارجی

9-3.            بهره‌وری و کیفیت بهینه محصولات و امکانات:

ـ میزان استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی

ـ میزان رعایت استحکام، استاندارد و اتقان محصولات

9-4. عدم رعایت ایمنی و بهداشت در سازمان:

ـ میزان خسارت به کارکنان یا کاربران سازمان

ـ میزان خسارت به محیط زیست

 

ب – موارد اضافه شده به شاخص های مصرف کالاها و خدمات فرهنگی (فعالیت های فرهنگی)

1-1.  تولید سمعی (مثال موسیقی):

ـ میزان پژوهش در تولید موسیقی

ـ میزان آموزش در تولید موسیقی (کلاس‌ها، دانشجویان و هنرجویان)

1-2. تولید سمعی (مثال رادیو):

ـ میزان پژوهش برای تولید رادیو

ـ میزان آموزش برای تولید رادیو

1-3.تولید سمعی (مثال سخنرانی مذهبی):

ـ میزان پژوهش در امر تبلیغ و توسعه مجالس وعظ و خطابه

ـ میزان آموزش برای تربیت مبلغ

*  *  *

2-1. توزیع سمعی (مثال موسیقی):

ـ میزان پژوهش در توزیع موسیقی (بازارسنجی و ...)

ـ میزان آموزش در توزیع موسیقی

ـ میزان و گستره توزیع موسیقی (مراکز فروش، ساعات پخش موسیقی از دیگر رسانه ها تبلیغ موسیقی از صدا و سیما و ...)

2-2.توزیع سمعی (مثال رادیو):

ـ میزان پژوهش در توزیع رادیو (نیازسنجی، مخاطب‌سنجی و ...)

ـ میزان آموزش در توزیع رادیو

ـ میزان توزیع برنامه های رادیویی (ساعات و نوبت پخش و ...)

2-3.        توزیع سمعی (مثال سخنرانی مذهبی):

ـ میزان پژوهش برای توزیع ، عرضه و تبلیغ مجالس مذهبی (منبر)

ـ میزان آموزش برای عرضه مراسم و محصولات مذهبی (منبر)

ـ میزان عرضه و تبلیغ مراسم مذهبی و محصولات آن (منبر)

*  *  *

3-1.    مصرف سمعی (مثال موسیقی):

ـ میزان پژوهش (طرح‌ها، مقالات، هزینه‌های پژوهشی) پیرامون مصرف موسیقایی

ـ میزان نقد، تحلیل، ارشاد پیرامون آثار  و قطعات موسیقایی (آموزش مصرف)

ـ‌ تعداد نوار و CD موسیقی فروش رفته (با دسته‌بندی های تعریف شده)

*  *  *

4-1.  تولید بصری (مثال مطبوعات):

ـ میزان پژوهش پیرامون روزنامه‌نگاری

ـ میزان آموزش روزنامه‌نگاری

4-2. تولید بصری (مثال کتاب):

ـ‌ تعداد ناشران کتاب به تفکیک‌های مدنظر

ـ میزان آموزش و پژوهش (مقالات، نشریات و ...) در زمینه کتاب، نویسندگی و ترجمه و ...

*  *  *

5-1. توزیع بصری (مثال کتاب):

ـ میزان آموزش و پژوهش در زمینة توزیع و معرفی کتاب

ـ تعداد و عناوین مؤسسات، سایت‌ها وبنگاه‌های داخلی توزیع کتاب

ـ میزان تبلیغ کتاب در رسانه‌ها

ـ ظرفیت کتابخانه های مراکز آموزشی ، پژوهشی

ـ تعداد مقالات، کتاب و نشریات درخصوص معرفی کتاب یا سیرهای مطالعاتی

ـ تعداد و حجم نمایشگاه های کتاب

*  *  *

6-1. مصرف بصری (مثال کتاب):

ـ تعداد مقالات ، کتب و نشریات درخصوص کمیت و کیفیت مطالعه در کشور

ـ ‌میزان مطالعه و قرائت قرآن، ادعیه و زیارات

*  *  *

7-1.تولید سمعی و بصری (مثال سینما):

ـ تعداد طرح‌ها، مقالات، هزینه‌های پژوهشی پیرامون فیلمسازی و سینما

ـ تعداد مراکز، کلاس‌ها و هنرجویان رشته‌های سینما (نفر ساعت)

*  *  *

8-1.    توزیع سمعی و بصری (مثال تلویزیون):

ـ تعداد کتب، مقالات، طرح‌ها و هزینه‌های پژوهشی پیرامون پخش تلویزیون (نیازسنجی و ...)

ـ میزان معرفی وتبلیغ برنامه‌های تلویزیونی در رسانه‌های دیگر و تلویزیون

*  *  *

9-1. مصرف سمعی و بصری (مثال سینما):

ـ تعداد کتب، مقالات، طرح‌ها و هزینه‌های پژوهشی درباره مصرف سینمایی

ـ میزان اطلاع‌رسانی، تعداد نقدها و هزینه‌های نقد و تحلیل فیلم

 

 

 

 

 

ج – موارد اضافه شده به شاخص های توسعه فرهنگی – نیروی انسانی، فضاها و تجهیزات فرهنگی

1-1.  امکانات فعالیت سمعی (مثال سخنرانی):

ـ نیروی انسانی (آمار طلاب، پژوهشگران و مبلغین دینی و ...)

ـ فضاها و اماکن: مساجد، حسینیه‌ها، هیآت وتشکل های دینی، کانون‌های فرهنگی مساجد و ...

1-2. امکانات فعالیت سمعی (مثال موسیقی):

ـ نیروی انسانی : تعداد افراد شاغل به حرفه موسیقی با دسته‌بندی‌های مدنظر از رشته و آلات مختلف

ـ فضاها و اماکن : تعداد استودیوهای ضبط موسیقی، سالن‌های کنسرت موسیقی و سایر اماکن خاص موسیقی

ـ تجهیزات و محصولات و تعداد ابزار آلات موسیقی، تعداد تجهیزات و ضبط و تکثیر موسیقی، تعداد CD و نوارهای خام تولید شده با دسته‌بندی مدنظر

*  *  *

2-1. امکانات فعالیت بصری (مثال مطبوعات):

ـ تعداد دفاتر روزنامه ها، ظرفیت چاپخانه های مطبوعات و ...

ـ میزان و گستره توزیع و مصرف کاغذ (یارانه ای / آزاد) مطبوعات

ـ تعداد رایانه، تجهیزات فنی (نرم افزار – سخت افزار) در اختیار مطبوعات

2-2.امکانات فعالیت بصری (مثال کتاب):

ـ تعداد نویسنده، طراح، مترجم، صفحه آرا و ...

ـ تعداد کتابخانه، قرائت خانه و دفاتر انتشاراتی

ـ میزان و گستره توزیع و مصرف کاغذ (یارانه ای/ آزاد) کتاب

ـ تعداد، ظرفیت و امکانات چاپخانه ها، کتابخانه ها و ...

*  *  *

3-1.امکانات فعالیت سمعی و بصری (مثال سینما):

ـ تعداد افراد شاغل به حرفه سینما با دسته‌بندی‌های مدنظر

ـ تعداد استودیوهای ساخت فیلم (انواع)

ـ تعداد شهرک‌های سینمایی

ـ تعداد دوربین‌های فیلمسازی، میزتدوین ، سرویس ضبط صدا و ... یا موسسات مرتبط به تفکیک حوزه فعالیت

ـ تعداد فیلم خام


این مصوبه برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال گردیده است و برای اجرا لازم است به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد