سه شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۶
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۶۹۸
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات
دفتر مطالعات و بر نامه ریزی رسانه ها برگزار کرد

سومین همایش هوش مصنوعی و رسانه : حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی

سومین همایش هوش مصنوعی و رسانه : حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی
(سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲) ۱۰:۱۶

 

به گزارش روابط عمومی ذفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، در سومین همایش «هوش مصنوعی و رسانه؛حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی» بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهشهای مجلس  به عنوان اولین سخنران ،هوش مصنوعی را دارای ظرفیت و چالشهای متعددی دانست که باید از این ظرفیتها  استفاده کرد . چرا که هوش مصنوعی با توجه به اینکه فناوری داده مبنا است، توانایی الگوریتم سازی و پیش بینی بالایی دارد . این شرایط دنیای امروز با توجه به این تحولات می تواند شامل نظام قانونگذاری و ارتقای نظام کارایی، افزایش بهره وری و کیفیت در جامعه باشد. اما تدوین قانون در این قضیه در دستور کار قرار گرفته، در کشور ما نظام حکمرانی به آن توجه ویژه ای داشته است. در حال حاضر 6 پژوهشگاه داریم که مستقیم با هوش مصنوعی سرو کار دارند. البته قوانین همانند نظام آزاد دسترسی به اطلاعات از پیش  زمینه های تهیه و تنظیم قانون  در این حوزه محسوب می شود. چالشهای عرصه هوش مصنوعی که به توسعه خودش  برمی گردد عبارتند از منابع انسانی مدیریت داده ها و زیرساختهای فنی .

چالشهایی از هوش مصنوعی در حوزه اقتصاد، فضای کسب و کار، اشتغال زایی، اجتماعی، تبعیضها و شکافهای دستر سی به اطلاعات، میزان شفافیت در جامعه، حریم خصوصی و اخلاقی قابل بحث هستند. میزان شفافیت در جامعه، حریم خصوصی و اخلاقی قابل بحث هستند. در مورد هوش مصنوعی در حوزه ر سانه باید به 4 موضوع توجه داشته باشیم.

1.                 تنظیم الگوریتم هوش مصنوعی (تصمیم گیری)

2.                 مسئولیت شفافیت اجتماعی رسانه ها در حوره عملکرد هوش مصنوعی

3.                 حریم خصوصی

4.                 تعادل بین مصالح مختلف (آزادی بیان، حقوق مالکیت)

رویکردهای کشورها در مقابل این نوع از تکنولوژی یا پذیرش و یا رد است

اما جمهوری اسلامی باید حضور جدی و موثر در این حوره داشته باشد.

مخاطره هوش مصنوعی در عرصه رسانه :

1.                 الگوریتم های هوش مصنوعی بیشتر مفاهیم ریاضی و آماری دارند. 2 بحث آموزش هوش مصنوعی نیاز به داده دارد و گاهی در امور اجتماعی، این داده ها شخصی خواهند شد .

نگاه ایشان به  هوش مصنوعی ؛خوش بینی، تسهیل گر به رسانه است. چرا که این نوع هوش قادر به تشخیص اخبار جعلی می باشد.

 

تهیه کننده:زهره جوادیه

تعداد بازدید : ۱,۳۳۸
(سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲) ۱۰:۱۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید