اخبار

«روز اصفهان» ادای دین نیست، ساختن آینده است/ سایر استان‌ها در تقویم رسمی صاحب روز می‌شوند

«روز اصفهان» ادای دین نیست، ساختن آینده است/ سایر استان‌ها در تقویم رسمی صاحب روز می‌شوند
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به نامگذاری روز ۲۵ آبان به نام روز اصفهان بواسطه تشییع ۳۷۰ شهید در این تاریخ در گفت‌وگو با ایرنا گفت: درج این روز در تقویم رسمی کشور یک ادای دین نیست، بلکه ساختن آینده است.

سیدمجید امامی با  تبریک روز اصفهان اظهار کرد: نامگذاری روز استان ها در تقویم رسمی کشور در راستای ضوابط و ظرفیت های مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی، از رویکردها و اقدامات جدی دولت در راستای تقویت تنوع فرهنگی و توسعه نشاط اجتماعی بوده که روندی ادامه دار است و ان شاءالله تا پایان دولت سایر استان ها هم طبق آیین نامه در تقویم رسمی کشور، صاحب روزی خواهند شد.

وی افزود: نامگذاری این روز  بهانه ای است برای تعظیم و تکریم ظرفیت ها، تاریخ، میراث، ارزش ها، فرزانگان و توجه ملی به آن استان مخصوصا توجه مردمی در قالب گردشگری و ظرفیت های اقتصادی و توجه دولتی در قالب رسیدگی و محرومیت زدایی و آزادسازی ظرفیت های استان که البته در راس سیاست های دولت سیزدهم هم بوده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: نامگذاری روز ۲۵ آبان به نام روز اصفهان بر اساس یک اتفاق بسیار و به یاد ماندنی محقق شده است که شایسته است همه جامعه ایران به احترام آن امروز بایستد و نظاره گر یک تاریخ پر از شکوه، عظمت، ایستادگی، مقاومت و خلاقیت باشند.

امامی گفت: منطقه اصفهان از دیرباز مهد تمدن ایرانی و اسلامی بوده است و نقطه شروع تمدن بزرگ صفوی به عنوان نخستین تمدن شیعی در ایران بعد از اسلام که ظرفیت های بزرگی از فرهنگ و هنر ایران را تجمیع کرد و وحدت ملی و جغرافیای امروزین ایران را مدیون این دوره و مردمان این دوره هستیم که هیچگاه آن را از یاد نمی بریم.

وی ادامه داد: اما در امتداد شکوه اصفهان، یک اتفاق بزرگ در دوران دفاع مقدس و سال ۶۱ رخ داد. در آبان ۶۱ که عملیات محرم با بیش از ۳۵۰ شهید از استان اصفهان محقق شد و ایستادگی و ظرفیت های درونی شبکه سازی اجتماعی هیئات، اصناف و روحانیت مردمی و آمیخته با جان و دل مردم و بازار، چنان مقاومتی از خود نشان داد که نه تنها این شهدا را تشییع کردند بلکه همان روز، اعزام به جبهه داشتیم. بزرگترین تصویر در تاریخ شهید و شهادت در ایران در روز ۲۵ آبان رخ داده که بیش از ۳۷۰ شهید بر دستان جمعیت میلیونی مردم تشییع شد و بخشی از آنها در گلستان شهدای اصفهان و بخشی نیز در گلزار شهدای شهرستان‌ها به خاک سپرده شدند.

وی افزود: البته در همان ماه شهدای استان اصفهان بیش از هزار شهید بوده است. این نقطه تاریخی از تاریخ ایران را نمی توان محدود کرد. درج این نقطه و واقعه بزرگ در تقویم رسمی کشور فقط یک ادای دین نیست؛ ساختن آینده است. آینده ای مورد توجه است که با مقاومت و توجه به انسان انقلاب اسلامی و رادمردانی که حتی اگر سن کمی دارند، اما مانند کوه در مقابل موانع می ایستند و عقب نشینی در قاموس آنها نیست.

امامی افزود: ما انسان ها و شهرهایی می خواهیم که مانند اصفهان ۲۵ آبان، مقاوم در برابر مشکلات و البته حلال مشکلات خود باشند. نامگذاری این روز توجه به ظرفیت های عمیق استان اصفهان است، البته شهر اصفهان به لحاظ گردشگری، آوازه جهانی دارد و حتما یکی از سه شهر پر آوازه در گردشگری منطقه غرب آسیاست لکن باید توجه داشت که ظرفیت های مختلف فرهنگی، هنری و دانشگاهی و زیست محیطی اصفهان همچنان مورد توجه است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: محیط زیست اصفهان امروز مهمترین دغدغه مردم این استان است، البته فرهنگ زیست محیطی مردم و مسئولان در این عرصه مورد توجه شورای فرهنگ عمومی است. تقویت و صدور فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت، پایمردی و دفاع از ارزش ها و ولایت حتما به واسطه آفرینش های فرهنگی هنری که در این روز رخ خواهد داد، فرصت بزرگی را برای توسعه فرهنگی کشور و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایرنا امامی در ۱۴ آبان اعلام کرد: در طول یک سال گذشته تقویم رسمی کشور مورد پالایش قرار گرفته و مواردی به آن افزوده شده که اضافه شدن روزاستان‌ها در ضمیمه تقویم رسمی در راستای ارتقای نشاط اجتماعی، تقویت هویت محلی در پرتو هویت ملی از این جمله است که ۳۱ اردیبهشت به عنوان روزاستان چهارمحال و بختیاری، ۱۴ آبان به نام روز استان مازندران و ۲۵ آبان به عنوان روزاستان اصفهان نامگذاری شده است.

۲۵آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان و یادآور تشییع ۳۷۰ شهید گلگون کفن عملیات محرم در سال ۱۳۶۱ است که در تقویم به نام روز اصفهان به ثبت رسیده است. استان اصفهان بیش از ۲۳ هزار و ۶۰۰ شهید و حدود ۵۰ هزار جانباز تقدیم انقلاب کرده و سه هزار و ۵۰۰ آزاده سرافراز دارد.

۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۴۹