اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور؛

خراسان جنوبی دروازه صدور فرهنگی ایران

خراسان جنوبی دروازه صدور فرهنگی ایران
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه خراسان جنوبی دروازه صدور فرهنگی ایران است، گفت: پارچه ها و دست ساخته های خراسان جنوبی می تواند اقتصاد خانگی را توسعه دهد و بخش مهمی از منسوجات سلامت محور کشور را تامین کند و هر خانه خراسان جنوبی به مرکز تولیدات خانگی تبدیل شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ سید مجید امامی یکم آبان ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه خراسان جنوبی در آینده فرهنگی خود و کشور می تواند نقش آفرینی داشته باشد، اظهار کرد: خراسان جنوبی می تواند دروازه صدور فرهنگی ایران امروز، به کشورهای شرقی باشد و باید خود را برای اوج گیری این تحولات فرهنگی آماده کند.

 وی با اشاره خواهرخواندگی شهرهای مرزی عنوان کرد: در دولت جدید بر روی این موضوع تاکید بسیار شده و ایران به سازمان یونسکو هم این پیشنهاد را داده است تا شهرهای مرزی با همدیگر به اوج اشتراکات و روابط خویشاوندی فرهنگی برسند. 

امامی با بیان اینکه خراسان جنوبی می تواند جریان ساز، بخش فرهنگی باشد، افزود: باید عرصه های مختلف فرهنگی را به عرصه های دینی وصل کنیم و حاکمیت و دولت تا زمانی که تعریف خود از خراسان جنوبی را بازسازی نکند، نمی تواند از عدالت فرهنگی صحبت کند.

 دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه شعار عدالت فرهنگی را باید ابتدا در نظریه و نگاه خود به خصوص در استان های کمتردیده شده پیاده کنیم، گفت: ظرفیت های خراسان جنوبی اقتضا می کند تا نسبت به پوشش اسلامی یک نگاه ویژه ای انجام شود.

وی با بیان اینکه حمایت از نساجی و کارخانه های چادر مشکی سیاست اصلی دولت است تا دیگر وابسته به واردات چادر مشکی نباشیم‌؛ افزود: تصمیم کلی جهت تاسیس کارخانه چادر مشکی در خراسان جنوبی گرفته شده است و نیازمند حضور سرمایه گذاران استان هستیم تا قفل بسته چند ساله در این عرصه شکسته شود.

امامی با اشاره به اینکه صنایع فرهنگی و هنری و کالای پوشاک از مزیت های اقتصاد سبز استان های درگیر محدودیت های زیست محیطی است؛ ادامه داد: با احیای عروسک های سنتی در این استان شاهد رخ داد این اتفاق بودیم و در حوزه فرهنگ مادی با عروسک ها به حکایت ها و تاریخ خود پیوند می خوریم.

وی با اشاره به راه اندازی کارگروه نوآوری و فعالیت های فرهنگ بنیان، بیان کرد: این کارگروه ها به مباحث توسعه خانه های خلاق و صنایع فرهنگی می پردازند و امیدواریم این کارگروه در خراسان جنوبی تشکیل شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه مد و لباس کشور در خصوص آداب و سنت های جمعی جهت جذب گردشگران گفت: این موضوع یکی از سیاست های دولت است که می تواند همبستگی اجتماعی و حضور گردشگران را توسعه دهد.

وی ادامه داد: برای رویدادهای خراسان جنوبی احترامی قائل هستیم و منتظر ثبت روزی به نام زعفران در تقویم ملی باشیم که می تواند به کانون بهره مندی تبدیل شود.

وی با اشاره به شاخص های البسه سنتی خراسان جنوبی عنوان کرد: پارچه ها و دست ساخته های خراسان جنوبی می تواند اقتصاد خانگی را توسعه دهد و بخش مهمی از منسوجات سلامت محور کشور را تامین کند و هر خانه خراسان جنوبی می تواند با سرمایه های کوچک به مرکز تولیدات خانگی تبدیل شوند.

امامی با تاکید بر اینکه کارگروه مد و لباس مخالف البسه سنتی و اقوام نیست، گفت: بازآفرینی نمادها و امکانات و دوخت های البسه سنتی در لباس های اجتماعی را در دستور کار داریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه مد و لباس کشور در ادامه بیان داشت: البسه سنتی بیش از لباس های امروز، چارچوب های فرهنگی و دینی ما را حمایت می کنند.

وی با بیان اینکه تربیت نسلی امروز در گرو تربیت رسانه ای است، گفت: اگر سواد رسانه ای نباشد شاهد فروپاشی بنیان خانواده خواهیم بود و مردم خراسان جنوبی می توانند پیشگام جایزه سواد رسانه ای شوند.

وی با اشاره به زیرساخت های خراسان جنوبی بیان کرد: در تخصیص منابع و زیرساخت ها حق مطلب در این استان ادا نشده و راه عبور از محرومیت پرداختن به ظرفیت های مردم و زیست بومی این استان است.

امامی ادامه داد: استان های مثل خراسان جنوبی استان های فرصت سازترین هستند و باید دولت نگاه خود به این استان ها را تغییر دهد و تلاش می کنیم تا تریبون های رسمی را به عدم مرکزگرایی و تمرکزگرایی سوق دهیم و این شعار نیست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی در ۱۲ استان اجرا می شود، گفت: نقشه مهندسی فرهنگی در ۱۲ استان تصویب شده و از این پس برای استان‌های دارای نقشه مهندسی فرهنگی، اعتبار ویژه ای حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پرداخت شود.
۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۰۵