اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:مصوبات شورای فرهنگ عمومی قانونی و الزام آور است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:مصوبات شورای فرهنگ عمومی قانونی و الزام آور است
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها ، قانونی، الزام آور و اجرای آن بر اساس ابلاغ وزیر کشور به استانداران سراسر کشور، الزامی است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور سیدمجید امامی روز سه‌شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سرسرای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود:بیش از ۱۵ سال است که شورای فرهنگ عمومی به عنوان اصلی ترین رکن شورای عالی انقلاب فرهنگی آن طور که باید و شاید موثر نبوده است ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به احیای حکمرانی فرهنگی دولت، این شورا احیا شده است و به عنوان نظام رصد فرهنگی استان‌ها گام‌های خوبی در راستای عملی کردن وظایف قانونی برداشته است.
وی از شورای فرهنگ عمومی به عنوان شورای تامین فرهنگی هر استان و به مراتب از شوراهای تامین و برنامه ریزی مهم تر و اثرگذارتر بیان و از اینکه برخی دستگاه‌های عضو شورای فرهنگ عمومی به این شورا اهمیت زیادی نمی‌دهند و در نشست‌ها حضور ندارند انتقاد کرد.
وی از شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به عنوان پارلمان فرهنگی استان نام برد و ادامه داد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی باید چابک ، اثرگذار و قوی باشد و آثار فعالیت آن در جامعه قابل رویت باشد.
امامی افزود: شورای فرهنگ عمومی باید قرارگاه و حلقه وصل همه دستگاه‌های استان به ویژه دستگاه‌های فرهنگی و وصل و متحد کردن آنان و استفاده از ظرفیت همه نخبگان فرهنگی استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها باشد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با بیان اینکه کار فرهنگی تنها برگزاری جشنواره، ساخت مجتمع‌های فرهنگی و پول پاشی نیست گفت: مهمترین کار فرهنگی و کارکرد شورای فرهنگ عمومی ، اعمال تدوین ، تنظیم و نظارت به موقع بر سیاست‌های فرهنگی کشور است.

خوزستان پایتخت فرهنگ و هنر دفاع مقدس است
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از خوزستان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر دفاع مقدس نام برد و بیان کرد: این استان مرز تبادل فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با جامعه عرب زبان است.
وی به ظرفیت‌های مهم فرهنگی ، هنری ، اقوام متنوع، یادمان‌های دفاع مقدس و جامعه نخبگان و فرهیخته خوزستان اشاره و خواستار برنامه‌ریزی برای استفاده از این ظرفیت‌ها برای ارتقای فرهنگ عمومی و معرفتی جامعه اسلامی شد.
امامی در ادامه از امامان جمعه به عنوان راهبر و امام فرهنگی هر شهر یاد کرد و افزود:اگر این امامت فرهنگی از طریق احیای شورای فرهنگ عمومی محقق شود سایر عرصه‌های حکمرانی فرهنگی و دینی در سطح استان محقق و شدنی خواهد بود.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز موضوع توجه به فرزند آوری و ضرورت ورود خیران به حجاب و عفاف را یادآور شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان نیز در سخنانی خواستار تبیین دقیق موضوع‌های اجتماعی همچون حجاب و عفاف ، زیست عفیفانه و نظارت و رصد کارهای فرهنگی و اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی شد.
حجت الاسلام محمد مهدی نبی زاده از اینکه بر خلاف بسیاری از کشورها، هیچ گونه نظارت و محدودیتی در فضای مجازی کشور صورت نمی گیرد انتقاد کرد افزود:متاسفانه بسیاری از مصوبات و تصمیم‌های این شورا روی کاغذ می‌ماند و وارد مرحله اجرایی و عملیاتی نمی‌شود.
رضا علیجانی نماینده مطبوعات خوزستان نیز از بی‌توجهی به ظرفیت‌های فرهنگی به ویژه لباس‌های محلی و ثبت نشدن چنین مظاهر فرهنگی در مجامع فرهنگی بین‌المللی انتقاد کرد و خواستار ورود شورای فرهنگ عمومی استان در این مقوله شد.

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ ۲۰:۳۸