اخبار

مُد را در جامعه اسلامی به رسمیت شناختیم

مُد را در جامعه اسلامی به رسمیت شناختیم
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، سیدمجید امامی به قوانین حوزه پوشش و آرایش متقارن با اسلام اشاره کرد و گفت: مُد را در جامعه اسلامی به رسمیت شناختیم که همچون غذا یک نیاز است و باید فعالان و به‌ویژه طراحان لباس در کشور سَبک‌ساز باشند.
سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی در جلسه امروز (چهارشنبه ۳ آذرماه) هم‌اندیشی حوزه عفاف و حجاب و پوشش ایرانی و اسلامی، به ضرورت ساماندهی عفاف و حجاب در کشور اشاره کرد و گفت: مصوبه ساماندهی عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و سند راهبردی گسترش و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب سبب شده است که در شورای فرهنگ عمومی به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشیم و با کارگروه ساماندهی مد و لباس در راستای این قوانین فعالیت های خود را تعریف می کنیم.

وی در تشریح سند راهبردی سبک ایرانی و اسلامی گفت: این سند پیشرفته ای است که در آن به مسئله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی پوشش اشاره شده است. شرایط کنونی پوشش در ایران به دلیل شرایط اقتصادی با مشکلاتی روبرو شده است و حتی از یک نظام مد غربی هم برخوردار نیست.

وی گفت: در این قوانین به پوشش و آرایش متقارن با اسلام اشاره شده است و مُد را در جامعه اسلامی به رسمیت شناختیم که همچون غذا یک نیاز است و باید فعالان و به ویژه طراحان لباس سَبک ساز باشند. 

امامی به نقش محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حجاب، عفاف، مد و لباس اشاره کرد و گفت: راهبرد مباحث لباس، حجاب و عفاف به شورای فرهنگ عمومی سپرده شده است که ما در کنار معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشادی اسلامی و کارگروه ساماندهی مد و لباس، یک لشکر و جبهه را به تماشا خواهیم نشست. سفره لباس مردم را باید به نحوی ارائه کرد که خانواده ها نگرانی نداشته باشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: جوانان به واسطه پوشش، دنبال متمایز شدن هستند و ما در این حوزه با یک مجموعه فرهنگی روبرو هستیم، که زیر شاخه های متنوعی همچون ایده، آموزش، فلسفه، طراحی، بازاریابی و وسایل جانبی را دربر می گیرد.

امامی به گفتمان سازی در حوزه پوشش اشاره کرد و گفت: به جای برخوردهای هزینه ساز باید به سوی گفتمان سازی حرکت کنیم. گفتمانی که بر اساس حیا و آرامش در خانواده ها شکل بگیرد.   

وی با اشاره به اینکه ده‌ها دستگاه و مجموعه مردمی و دولتی، پیشنهاد و الزام‌هایی برای فعالیت در حوزه ترویج پوشش و آراستگی متقارن با اسلام، ایران و انقلاب را باید مورد توجه قرار دهند، اذعان داشت: از همان ابتدای مسیر، قانون ساماندهی مد و لباس کشور در سطح اداره کل، کارگروهی را ایجاد و در ادامه، سند راهبردی سبک پوشش اسلامی ایرانی را بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی تدوین، تنظیم و ارائه کرد.
امامی گفت: در عرصه سبک پوشش باید با فعلیت و نه انفعال وارد شویم تا بتوانیم دولت را به‌عنوان تسهیل‌گر و فعالان فرهنگی، هنرمندان و طراحان را در ادامه به رسمیت بشناسیم. طراحان مد و لباس یکی از مهم‌ترین رسته‌های هنری سبک‌ساز در جامعه هستند و طی دو ماه آینده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات مربوط به این بخش‌ها لازم الااجرا خواهد بود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه پیگیری فعالیت‌ها در معاونت‌های متعدد وزارتخانه و هماهنگ‌سازی بیش از ۲۷ دستگاه عضو در شورای فرهنگ عمومی با بخش‌های مرتبط بر عهده شورای فرهنگ عمومی است، اذعان داشت: ما از معاونین فرهنگی دستگاه‌ها، پیگیری مصوبات را به‌صورت متمرکز در دستور کار قرار می‌دهیم و در این راستا و همچون گذشته، شکوفاسازی ظرفیت‌های هنر طراحی و مسائل تخصصی لباس بر عهده کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است.
دبیر شورای فرهنگی عمومی با اشاره به استراتژی سه‌پایه در مسیر مدیریت موضوعات مرتبط با حجاب، عفاف، مد و لباس جامعه تأکید کرد: نگاه علمی و تخصصی و نه نگاه حاشیه‌ساز به این موضوع از سوی دبیر جدید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور حائز اهمیت است حال آنکه در این دوره بیم تعارض منافع و سستی در اجرای قانون و وظایف نظارتی را شاهد نخواهیم بود. همچنین گفتمان سازی رسانه‌ای مبنی بر حیا و آرامش روانی خانوادگی و هدایت و محدودسازی جرم انگاری‌ها و برخوردهای انتظامی هدفمند، اثرگذار و هوشمند به جای برخورداری هزینه زا و کم اثر را شاهد خواهیم بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی از انتصاب طیبه عزت اللهی در مجموعه ساماندهی مد و لباس کشور استقبال کرد و گفت: وی از معدود متخصصان حوزه انسان شناسی و زیبایی شناسی بومی در ایران هستند و باید دیدگاه هنری و علمی را با طراحان به اشتراک بگذارند تا این ایده ها وارد عرصه تولید و در جامعه مصرف شود.

طیبه عزت اللهی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این جلسه گفت: بر روی مصوبات حوزه حجاب و عفاف متمرکز خواهیم شد و در راستای شکوفایی و تحول گرایی این حوزه فعالیت خواهیم کرد.

فرهنگ را نباید رقابتی کرد/ لباس خانه همراه افراد است

وی با انتقاد از غلبه فضای جشنواره ای در فرهنگ کشور گفت: فرهنگ و هنر را نباید رقابتی کرد. در فضای فرهنگ همه باید دیده شوند و نباید فضا را به سوی نخبه گرایی برد. ایران از تنوع فرهنگی برخوردار است که باید به این مساله توجه کرد و از ظرفیت‌هایی که در نقاط دورافتاده کشور وجود دارد بهره برد.

عزت اللهی با اشاره به پژوهش های صورت گرفته در حوزه مد و لباس گفت: در حوزه انسان شناسی، زیور آلات بومی و آیین ها در ایران کار پژوهشی کاربردی انجام نشده است و تا نتوانیم بفهمیم چه بوده‌ایم، نمی توانیم برای آینده برنامه ای داشته باشیم. باید تلاش کنیم که توجه به سنت های بومی، تمایز ایجاد کند به نحوی که استفاده از لباس سنتی برای افراد قدرت ایجاد کند. 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: درحوزه پوشش، زیبایی شناسی بومی نداریم و باید تلاش کنیم که تنوع فرهنگی را بر اساس تعامل برقرار کنیم. متاسفانه جوامع غربی ارزش های خود را با روایت های متفاوت بیان می کنند و ما کمتر توانستیم روایت ها و ارزش های خود را ارائه کنیم.

عزت اللهی افزود: لباس، خانه همراهِ افراد در جامعه است و اکنون خانه های ویرانی می بینیم که همراه افراد است. فهم مسئله و راهکار در این حوزه بسیار مهم است و ما تا نسبت به مسئله شناخت نداشته باشیم نمی توانیم گشایشی ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ایران سرزمینی به وسعت تاریخ است، بیان کرد: کدام نقطه این سرزمین یادگاری از زندگی ندارد و چه ارزشی والاتر از این‌که این سرزمین همواره بوی زندگی ‌داده است. امروز این را با صدای بلند می‌گویم که خاک این میهن از سلول سلول انسان‌هایی تشکیل‌ شده که راویان زندگی بوده‌اند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: پوشش همراه دیرین بشر، تجلی تاریخ، سنت و باور است و انسان همواره تلاش کرده در راستای تمایز در عین ارتباط گام بردارد و پوشش یکی از مهم‌ترین ابزار تمایز است و در این مسیر آنچه من از انسان‌شناسی آموختم، روایت بدون قضاوت، روایت واقعی و نه فاصله‌دار است.

وی افزود: پوشش نه‌تنها کارکرد دارد بلکه رسانه واقعی ارزش‌ها و باورهای جامعه خود بوده و آنچه خلأ عمیق در حوزه پوشش به شمار می‌رود، مطالعات انسان‌شناختی است حال‌آنکه محققان و پژوهشگران باید گام‌های اساسی در راستای بیان واقعی سخن جامعه خویش بردارند حال آنکه تا به امروز علوم نقلی و ارزش تجربه زیسته کمتر مورد توجه قرارگرفته است.

عزت اللهی نژاد با اشاره به اینکه هدف اصلی در این دوره، دیده شدن افراد در راستای توسعه فرهنگی است اظهار داشت: امروز جهان تشنه دیدن، شنیدن و خواندن روایت‌های زندگی‌های گوناگون است و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز باید تقویت حس تعلق باشد چرا که همگان در این سرزمین نقش دارند و باید نقش خود را مؤثر بدانند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: ایجاد بستری مناسب جهت آشنایی و معرفی و شناخت عمیق پوشش به‌ویژه پوشش‌های سنتی، تاریخی و نقش آن در جامعه امروزی امری ضروری به نظر می‌رسد حال‌آنکه الگوسازی خلاق به‌ویژه برای نسل جوان و بومی‌سازی علم در عرصه پوشش با رویکردهای آموزشی و توجه به مقوله محیط‌زیست و سلامت از دیگر عناوین حائز اهمیت است. 

رسانه صدای فرهنگ است
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه به اهمیت و جایگاه رسانه در توسعه فعالیت‌های حوزه مد و لباس کشور اشاره و تصریح کرد: وقتی جامعه ارزش‌های خود را با روایت‌های مختلف منتقل می‌کند افراد جامعه به موضوع علاقه‌مند می‌شوند و وقتی رسانه را می‌بینیم که تا چه میزان در سطح جهان قدرتمندانه فعالیت می‌کند و از مسیر آن الگوسازی می‌شود، ما هم باید ارزش‌هایمان را از طریق رسانه‌ها بیان کنیم. 
وی  افزود: رسانه قدرتمندترین بخش و صدای فرهنگ است و اگر رسانه همسو نباشد، صدای هماهنگ از این جامعه برنمی‌خیزد. 
در ادامه این جلسه، مدعوین به طرح موضوعاتی درباره مسائل و چالش‌های مهم و حیاتی عرصه مد و لباس کشور از جمله نقش و اهمیت مسائل فرهنگی، هنری، علمی، پژوهشی و آموزشی در این حوزه پرداختند و دغدغه‌های خود را با دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیر شورای فرهنگ عمومی به اشتراک گذاشتند.

جلسه هم اندیشی برای همکاری و هم افزایی در حوزه عفاف حجاب با حضور سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی، طیبه عزت الهی، ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، نماینده وزارت کشور و فعالان حوزه طراحی و تولید پوشش عفاف و حجاب، صبح روز چهارشنبه در محل شورای فرهنگ عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

 

۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۴:۲۱