اخبار

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

هفتصد و پنجاه و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد

هفتصد و پنجاه و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد
هفتصد و پنجاه و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و دیگر اعضای این شورا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، در ابتدای این جلسه سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به اینکه در آستانه ایام دهه فجر قرار داریم، ضمن تبریک به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی میلاد حضرت فاطمه (س) و حضرت امام خمینی (ره) را تبریک گفت.

وی با اشاره به اینکه دستور این جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه گزارش عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان قم است و ضمن تقدیر و تشکر از اهتمام به این استان به مسائل فرهنگی بیان داشت : شورای فرهنگ عمومی استان قم از جمله شوراهایی است که به صورت فعال عمل می کند و در جلساتی که برگزار کرده به موضوعات پرمحتوا و با اهمیت پرداخته و تضارب آرا در آن کاملا مشهود است.

در ادامه این جلسه سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گزارشی از عملکرد شورای فرهنگ عمومی این استان ارائه کرد.

وی گفت: اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در سال 1380 برگزار و 195 جلسه تاکنون برگزار شده است. هیات اندیشه ورز هم تاکنون 147 جلسه برگزار کرده و 127 جلسه از سوی کارگروه های مصوب برگزار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ادامه داد: از جمله موضوعات مورد بحث در شورای فرهنگ عمومی استان قم می توان به ارتقای سواد رسانه ای و ارتقای جایگاه رسانه ها، آسیب های فرهنگی و اجتماعی، تبلیغ و ترویج بیانیه گام دوم و تدوین راهکارهای اجرایی آن، ساماندهی بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر، عفاف و حجاب، تصویب برنامه های کمیته فرهنگی گنگره شهدای استان، فرهنگ سازی موضوع حمایت از کالای ایرانی و ... اشاره کرد.

حسینی کاشانی با اشاره به برخی مصوبات این شورا در استان قم در سه سال گذشته افزود: این شورا در استان قم مصوباتی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به مناسبت اولین سالگرد سردار شهید سلیمانی داشته که از جمله این مصوبات نامگذاری جاده پردیسان به کهک به نام شهید مظفری نیا (فرمانده تیم حفاظت سردار شهید سلیمانی) و نامگذاری پل خروجی شهر به نام شهید ابومهدی المهندس است.

وی در ادامه به برخی انتظارات و پیشنهادها اشاره کرد و گفت: با توجه به تصویب روز بیست و سوم ربیع الاول (ورود حضرت معصومه (س) به قم) به عنوان روز قم در 2 جلسه شورای فرهنگ عمومی قم، از شورای فرهنگ عمومی کشور انتظار درج این موضوع در تقویم کشوری را داریم. تقویت ساختار سازمانی نیروی انسانی شاغل در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان از دیگر پیشنهادها است.

حسینی کاشانی گفت: از دیگر پیشنهادها می توان به ساماندهی تابلوهای ورودی همه شهرها از تجاری به فرهنگی با مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور، تعیین تکلیف نامگذاری جاده ها و بزرگراه ها با عناوین فرهنگی و مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت، ایجاد ضمانت اجرایی برا ی مصوبات از طریق تدوین قوانین و ... اشاره کرد.

در بخش دیگری از این جلسه حجت الاسلام محمود محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در استان قم گفت: استان قم به واسطه وجود حرم حضرت معصومه (س) و خاستگاه انقلاب اسلامی و مرکز دینی و اسلامی بودن دارای اهمیت است و باید به این استان و ظرفیت های موجود آن بیش از پیش توجه شود.

وی با اشاره به برخی اولویت های فرهنگی در این استان ادامه داد: فعالیت های فرهنگی در این استان باید با توجه به رفع نگرانی ها و دغدغه های مقام معظم رهبری در این حوزه باشد.

محمدی عراقی ادامه داد: ضروری است برآوردی از مجموعه فعالیت های فرهنگی این استان داشته باشیم و به ارزیابی و اثربخشی این فعالیت ها بپردازیم تا بر این اساس در جهت ارتقای فرهنگ عمومی و اسلامی این استان پیش رفت.

در پایان این جلسه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک ایام دهه فجر، گفت: استان قم از جنبه های مختلفی از جمله وجود حرم حضرت معصومه (س)، مهد حوزه علمیه و پایگاه انقلاب اسلامی بودن، دارای اهمیت است و مورد توجه خاص قرار دارد و به طور طبیعی سطح انتظارات از آن هم بالا می رود.

وی افزود: قم با وجود این ویژگی ها یک شهر تراز اسلامی شیعی انقلابی است که می تواند الگوبخش دیگر شهرهای کشور هم باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به نظارت بر عملکرد شوراهای فرهنگ عمومی استان ها، بعد از برگزاری جلسات تجربیات موفق استان ها در این حوزه، پیشنهادهای منطقه ای و ملی را احصا و آن هایی که قابلیت تعمیم به دیگر استان های کشور را دارد تبدیل به مصوبه می کند. بنابراین با توجه به ظرفیت های موجود در استان قم، بر این اساس به این ظرفیت ها باید توجه شود.

وی با اشاره به برخی سندها از جمله سند تحول اجتماعی و فرهنگی استان قم گفت: امیدوارم بتوانیم از این سند و دیگر اقدامات و تجربیات موجود با هدف ارتقای برنامه های کلان فرهنگی کشور بهره حداکثری ببریم.

در این جلسه برخی از اعضا نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

در پایان مقرر شد اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور پیش نویس برنامه جامع ارتقای کارکرد مساجد کشور و سند ارتقای فرهنگ ازدواج و فرزندآوری را بررسی و نظرات و پیشنهادهای خود را در جلسه آینده این شورا ارائه دهند.

۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۳:۲۴