اخبار

بیانیه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین

بیانیه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین

سازمان­دهی بسیج یکی از نوآوری­های امام بزرگوار بود

مقام معظم رهبری (مدظله­العالی)

 

41 سال پیش در چنین روزی (5 آذرماه) نهال بالنده بسیج توسط امام راحل عظیم­ الشأن (قدس­الله نفسه­ الزکیه) غرس گردید این شجره طیبه در طول بیش از 4 دهه تبدیل به درختی بلند بالا و ستبر و تنومند با شاخه ­های متعدد و برگ و بار انبوه و پر ثمر گردید.

 بسیج مکتب عشق و ایثار و خداجویی و حق­ طلبی است بسیج نماد پرکاری و سخت­ کوشی و جهاد فی­ سبیل­ الله است بسیج مظهر ساده زیستی و پاک­دستی و قناعت است بسیج الگوی اخلاص و شفافیت و پرهیز از ریا و خودنمایی است بسیج تجلی‌گرکار مجاهدانه و مؤثر و خدمت صادقانه به مردم در عین گمنامی و بی­نام و نشان بودن است.

  بسیج اساساً یک فرهنگ پویا و بالنده است که هر آن کس که به این فرهنگ الهی و انسانی آراسته باشد از یک­سو جلب رضایت حق­ تعالی را به عنوان اصلی­ ترین و اساسی­ ترین هدف در حرکت و مشی خود مد نظر قرار داده و از سوی دیگر پیوسته بر مدار مردم­داری حرکت نموده و دغدغه حل مشکلات آنان را داشته و در مقاطع گوناگون از جمله در بزنگاه ­ها و نیز حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله و ... در کنار مردم قرار می­گیرد. بسیج در دوران دفاع مقدس خوش درخشید و بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب «اگر حضور بسیج مستضعفین در 8 سال دفاع مقدس نبود امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود» در واقع باید گفت که عزیزان پاسدار و ارتشی و سازمان بسیج مستضعفین و جهادگران عزیز این سنگرسازان بی سنگر و مجموعه نیروهای انتظامی وقت (اعم از کمیته و شهربانی و ژاندارمری دوران پس از پیروزی انقلاب) و نیروهای عظیم مردمی با برخورداری از روحیه بسیجی توانسته ­­اند در جهت دفاع از تمامیت ارضی کشور و حفظ کیان نظام مقدس جان فشانی کنند و در مقابل دشمنان غدار با رشادت هر چه تمام­تر ایستادگی نمایند.

پس از جنگ تحمیلی نیز بسیج همواره حافظ امنیت در نقاط مختلف کشور بوده است بسیجی نیرویی ولایت­مدار، فراجناحی، کوشا، مخلص، مبتکر، مردمی، اخلاق­مدار و پیوسته در صحنه است به فضل خداوند متعال بسیج نه تنها به عنوان یک نیروی جان­ بر کف نظامی به رشدی چشمگیر در این عرصه رسیده بلکه در زمینه­ های مختلف و در میان اقشار گوناگون مردم گسترش یافته است که از جمله می­ توان به بسیج دانش ­آموزی، دانشجویی، طلاب، پزشکی، مهندسی، اساتید، خواهران، ادارات، اصناف، کارگران، هنرمندان، ورزشکاران، رسانه و ... اشاره نمود که هر یک در زمینه ­های مرتبط منشأ خدمات فراوانی بوده­اند. همچنین به تشکیل بسیج سازندگی باید اشاره نمود که به حق ابتکار ارزشمندی بوده است این مجموعه بحمدالله توانسته در قالب گروه ­های جهادی به یاری محرومین و مستضعفین جامعه در نقاط مختلف شتافته و در جهت محرومیت­ زدایی گام­ های مؤثری بردارد. در طی چند ماهی که از شیوع بیماری منحوس کرونا می­ گذرد بسیج همچون دوران دفاع مقدس در صحنه حضور یافته و به یاری هم­ میهنان عزیز شتافته و در زمینه­ های بهداشتی، معیشتی و ... گام­ های مؤثری برداشته است. هر چند هسته مرکزی و هدایت کننده بسیج سازمان و نهاد رسمی آن است که شبانه ­روز در تلاش و مجاهدت می ­باشد اما در واقع باید گفت که بسیج در ترازی گسترده ­تر و به عنوان فرهنگی فراگیر در جغرافیای ایران بزرگ تعریف می­ شود که امروزه به عنوان یکی از مؤلفه­ های قدرتمند فرهنگ عمومی ایرانیان در جامعه نهادینه گردیده است آری این فرهنگ از یک سو باعث اقتدار، صلابت و استحکام نظام و استکبارستیزی آن و از سوی دیگر باعث ایجاد روحیه همدلی، مواسات، اخوت و ترویج کمک­های مؤمنانه و خیرخواهی و مهر و عطوفت و شفقت در میان مردم می گردد. 

همچنین بایستی به این نکته تأکید نمود که تأثیرات برون­ مرزی فرهنگ بسیجی در تقویت جریان مقاومت غیر قابل انکار است.

بی­شک هرقدر فرهنگ و روحیه بسیجی با همه ویژگی های آن در جامعه قدرت بیشتری یابد جامعه از قوام و مانایی و پویایی و همبستگی و انسجام بیشتری برخوردار خواهد شد. فرصت را مغتنم شمرده به روح بلند شهدای بسیج از ابتدا تاکنون درود فرستاده و این مناسبت را به همه بسیجیان عزیز در گستره کشور صمیمانه تبریک و تهنیت می ­گوییم و توفیق روزافزون عزیزان بسیجی را در جهت تحقق هرچه بیشتر آرمان­های امام راحل عظیم­ الشأن و مقام معظم رهبری از درگاه خداوند متعال مسألت می­ نماییم.

۵ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۰۰