اخبار

دبیرشورای فرهنگ عمومی استان اردبیل:

ریشه های پیوند ایران و جمهوری آذربایجان، ریشه های تاریخی و فرهنگی است

ریشه های پیوند ایران و جمهوری آذربایجان، ریشه های تاریخی و فرهنگی است
دبیرشورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در نشست مطبوعاتی همایش مناقشه قره‌باغ؛ بررسی زمینه‌ها، علل و پیامدها، گفت:ریشه های پیوند ایران و جمهوری آذربایجان، ریشه های تاریخی و فرهنگی است.

به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، نشست مطبوعاتی همایش مناقشه قره‌باغ؛ بررسی زمینه‌ها، علل و پیامدها در محل سالن کنفرانس سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل برگزار گردید.

در این نشست، عبدالله بحراالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل به عنوان سخنران این نشست گفت: دیکتاتورهای شوروی سابق تلاش می کردند با ایجاد تفرقه در قومیت های قفقاز تسلط بیشتری در بین آنها داشته باشند و اراضی مناقشه قره باغ نیز نمونه ای از این تفرقه افکنی ها است که پس از اعلام استقلال جمهوری آذربایجان در سال 1991 منطقه قره باغ مورد تعدی و اشغالگری ارمنستان قرار گرفت.

وی افزود: بازیگران جنگ های اول و دوم قره باغ همیشه به دنبال منافع خود بودند و برخلاف برخی از کشورها، موضع ایران در مناقشه قره باغ از اول شفاف بود و این شفافیت در بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی های مختلف کاملا مشهود است بخصوص در سال 72 طی سفر به استان آذربایجان شرقی تاکید نمودند که کشور ارمنستان به ناحق، مسلمانان جمهوری آذربایجان را مورد ظلم قرار دادند و حتی در کلام نافذ خود فرمودند که قره باغ خاک اسلام است.

بحرالعلومی تصریح کرد: موضع ایران در این خصوص، آزادی مناطق اشغالی قره باغ و بازگشت تمامی اراضی به جمهوری آذربایجان بود با توجه به اینکه، بازیگران جنگ قره باغ به دنبال منافع خود بودند ولی این امر برای جمهوری اسلامی ایران فرق داشت و امنیت منطقه و جلوگیری از تروریسم و تکفیری ها در منطقه قفقاز مهمترین مسئله بود.

وی خاطر نشان کرد: حتی در موضع اخیر، مقام معظم رهبری در خصوص قره باغ، بسیاری از توطئه های استکباری را برای کشورهای منطقه آشکار کردند که این امر، زمینه تسریع در حل مناقشه قره باغ را توسط کشورهای منطقه از جمله روسیه و ترکیه فراهم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: در مناقشه دوم قره‌باغ تمام تلاش‌های برخی از بازیگران جنگ قره باغ، مبنی بر حذف معنویات و شعائر دینی و اسلامی نقش بر آب شد و اهالی و سربازان با تکیه بر معنویات و شعارهای اسلامی به پیروزی رسیدند و این امر به وضوح در بسیاری از صحنه های حین جنگ و پس از آزادسازی مناطق مشهود بود.

وی اظهار کرد: آزادی قره باغ با تکیه بر معنویات و شعائر اسلامی و دینی به دست آمد برای اینکه، مومنان جمهوری آذربایجان می‌دانستند که تنها با اسلحه و قدرت نمی‌شود قره باغ را آزاد کرد بلکه تکیه بر معنویات و شعارهای اسلامی و وحدت و یکپارچگی نقش زیادی در آزادی قره باغ داشت.

بحرالعلومی تأکید نمود: ریشه های پیوند ایران و جمهوری آذربایجان، ریشه های تاریخی و فرهنگی است و با توجه به اینکه در گسستن این ریشه ها توسط برخی از کشورها، تلاش های بسیاری شده است اما در جنگ دوم قره باغ تمامی اهداف آنها بهم ریخت.

در این مراسم از پوستر همایش مناقشه قره باغ نیز رونمایی شد
۲۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۴۰
دبیرخانه شورا |