اخبار

جلسه 745 شورای فرهنگ عمومی با موضوع ارتقای فرهنگ تعاون و احسان برگزار شد

جلسه 745 شورای فرهنگ عمومی با دستور جلسه «بحث و بررسی پیرامون ارتقای فرهنگ تعاون و احسان با حضور دست‌اندرکاران دستگاه‌های ذیربط» و ارائه گزارش سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج سازندگی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
جلسه 745 شورای فرهنگ عمومی با موضوع ارتقای فرهنگ تعاون و احسان برگزار شد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدا این جلسه سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 3هزار خانواده نیازمندان را شناسایی کردیم، اظهار داشت: از زمان اعلام رهبر معظم انقلاب مبنی بر رزمایش «کمک مومنانه» توانستیم 715هزار بسته معیشتی را بین خانواده‌های هدف توزیع کنیم.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی در سه فاز کمک‌های خود را خواهیم داشت، مرحله اول از عید قربان تا عید غدیر همزمان با دهه امامت و ولایت است، در این فاصله زمانی گوشت‌های قربانی و نذورات حجاجی که به حج مشرف نشدند را دریافت و بین خانواده‌های نیازمند توزیع خواهیم کرد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی تاکید کرد: در مرحله دوم که از ایام محرم آغاز خواهد شد باتوجه به تغییراتی که در برگزاری مراسم‌ها ایجاد می‌شود هزینه‌هایی را که براساس این ایام دچار دستخوش شده است را جمع‌آوری و به دست اقشار آسیب‌پذیر می‌رسانیم، همچنین مرحله سوم ما نیز از اربعین تا پایان ماه صفر خواهد بود و سعی می‌کنیم در این ایام علاوه بر بسته ارزاق، کمک‌های نقدی، کمک هزینه ازدواج و جهیزیه و حتی متناسب با آغاز سال تحصیلی خرید لوازم تحریر و تسهیلات معیشتی اشتغال‌زا را داشته باشیم.

سردار زهرایی یادآور شد: براساس زمان‌بندی انجام شده در نیمه مردادماه بسته معیشتی، از 6 شهریورماه توزیع لوازم تحریر و پوشاک دانش‌آموزان و از 23مهرماه توزیع سراسری سبد معیشتی و غذا را خواهیم داشت.

وی با ارائه گزارشی از سه ماه اول سال افزود: از شورای فرهنگ عمومی کشور چندین درخواست را نیز داریم، اولین خواسته این است که باتوجه به اینکه نیمه ماه مبارک رمضان همزمان با میلاد کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) است این روز را در تقویم به عنوان روز «خدمت کریمانه» نام‌گذاری کنید.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان داشت: خواسته بعدی ما مربوط به گروه‌های جهادی است، 10مردادماه سالگرد پیام رهبر معظم انقلاب برای گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی است از این روز وظیفه همه این است که این گفتمان را عمومی کنند و خواسته ما این است که شورای فرهنگ عمومی این گفتمان را نهادینه کند، امروز 20سال از تاسیس این سازمان می‌گذرد و بسیاری از اعضای گروه‌های جهادی در مسیر خدمت جان خود را از دست می‌دهند بنابراین دست یاری می‌جوییم تا در این مسیر ما را همراهی کنید تا بتوانیم عنوان شهید را برای این افراد برگزینیم.

سردار زهرایی با بیان اینکه رسیدگی به معیشت مردم وظیفه همه دستگاه‌ها است و هرکسی در این مسیر ما را یاری کند به انقلاب اسلامی کمک کرده است، تصریح کرد: در 17اردیبهشت‌ماه 1379 رهبر معظم انقلاب دستور تشکیل سازمان بسیج سازندگی را صادر کردند و به نظر می‌رسد با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور می‌توان این روز را به نام «جهاد سازندگی» نام‌گذاری کرد.

 

هفتصد و چهل و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور 3

 

در ادامه این جلسه ابراهیم صادقی‌فر معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه امروزه تعاونی‌ها در جهان یک میلیارد عضو و 12درصد اشتغال جهان را دارند، خاطرنشان کرد: تعاون در دنیا اهمیت بیشتری نسبت به کشور ما دارد و همه در تلاش هستند تا برای توسعه آن برنامه‌ریزی کنند زیرا تعاون توسعه پایدار دارد و می‌تواند فقر را کاهش دهد.

وی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در مورد تعاون می‌فرمایند «یکی از راه حل‌ها و اساسی‌ترین و منطقی‌ترین و بنیادی‌ترین کارهایی که می‌تواند در این کشور برای استقرار عدالت انجام بگیرد، "تعاون" است»، نگاه به این جمله تکلیف شورای فرهنگ عمومی کشور و همه دستگاه‌ها در موضوع تعاون را روشن می‌کند.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در ادامه این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در رزمایش کمک مومنانه در ایام کرونا، گفت: در جامعه امروز 4دهک کشور مشکل معیشتی دارند، در بخش رزمایش کمک مومنانه سازمان اوقاف تلاش خود را به کار گرفته است اما متاسفانه به علت اینکه شرایط وقف براساس نیات از پیش تعیین شده مشخص می‌شود امکان خدمات‌دهی گسترده‌تر در همه بخش‌ها را به ما نمی‌دهد.

وی ادامه داد: از زمان حضور بنده در مجموعه سازمان اوقاف؛ مرکز امور خیریه را راه‌اندزای کردیم، در همین مرکز بیش از 1086 مرکز درمانی و بهداشتی وجود دارد که می‌تواند به بیماران کمک کند، همچنین برخی یتیم‌خانه‌ها نیز تحت پوشش این مرکز قرار دارد که به ساماندهی آنها پرداخته‌ایم، در کنار این بخش‌ها موضوع آزادسازی زندانیان و کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست یا بدسرپرست را هم در این مرکز پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: در مرکز خیریه سازمان اوقاف اخیرا هم اقداماتی در جهت ارائه وام‌های قرض‌الحسنه داشته‌ایم که این امر در حال پیگیری و به زودی عملیاتی می‌شود و خانواده‌های نیازمند می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام خاموشی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: امروز یکی از قشرهای آسیب‌پذیر طلاب هستند که به طور مستقیم در ایام کرونا با مشکلاتی روبرو شدند، در این دوران شبکه‌های تبلیغی و مبلغین کاملا محل درآمدشان قطع شده و باید چاره‌ای برای این قشر اندیشید، همچنین در ایام محرم به دلیل شرایط خاصی که وجود دارد رونق همیشگی پخت غذا در هیات‌های بزرگ میسر نیست بنابراین باید آشپزخانه‌های منازل را رونق دهیم تا از این منظر خدمت دیگری به مردم صورت گیرد.

 

هفتصد و چهل و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور 15

 

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در ایام کرونا گفت: باتوجه به شرایط خاص کشور در ماه مبارک رمضان رزمایش «ضیافت الهی» را آغاز و برخلاف سال‌های گذشته که برنامه‌هایی برای اطعام، افطار و همچنین اقدامات فرهنگی داشتیم امسال سعی بر این بود نیات واقفین را به سمت کمک به نیازمندان سوق دهیم، در همین راستا 110هزار بسته معیشتی پیش‌بینی شده بود که خوشبختانه با کار جهادی گروه‌های مردمی و هیات امنا بقاع‌متبرکه این تعداد به 260هزار بسته افزایش یافت.

وی ادامه داد: علاوه بر بسته‌های معیشتی، بدهی مردم به 500نانوایی هم تسویه شد، همچنین 900 هزار قرص نان در مناطق محروم و 500هزار پرس غذا در بین کارتن‌خواب‌ها توزیع شد، البته 20درصد این کمک‌ها از منابع سازمان و 80درصد کمک مرمی و وقفی بود، در مورد عید قربان و غدیر هم 110هزار بسته دیگر غذایی در نظر گرفته شده است، همچنین باتوجه به تعطیلی حج تعداد قربانی‌های مردم بیشتر می‌شود که این امر می‌تواند در بسته‌های معیشتی به ما کمک کند.

محمد شکرائی دستیار معاونت امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه این جلسه اظهار کرد: در بحث اطعام در نیمه شعبان طرح «خدمت مهدوی» را آغاز کردیم، براساس این طرح برخی از آشپزخانه‌ها که تعطیل شده بودند را با کمک گروه‌های جهادی و هیات‌های مذهبی راه‌اندزای و توانستیم 12میلیون پرس غذا را طبخ و توزیع کنیم، در فاز بعدی با طرح «ایران همدل» موضوع طبخ غذا و تهیه بسته‌های معیشتی از غدیر تا محرم را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در فاز سوم به دنبال تهیه تبلت هستیم، باتوجه به شرایط کشور و آموزش مجازی برای دانش‌آموزان بخشی از جامعه با مشکل روبرو شدند، به همین منظور 250هزار تبلت را برای دانش‌آموزانی که به علت شرایط نامساعد مالی توان خرید این وسیله را ندارند در دستور کار قرار دادیم تا از احتمال ترک تحصیل بخش زیادی از دانش‌آموزان جلوگیری کنیم.

شکرائی یادآور شد: براساس سنت هرساله که به هنگام آغاز سال تحصیلی جشن نیکوکاری را داریم امسال به خاطر شرایط کرونایی و عدم نیاز به لوازم التحریر، کیف و لباس مدرسه باید به سمت تهیه لوازم الکترونیکی برای تحصیل دانش‌آموزان برویم از این رو در تلاش هستیم خریدهای تحصیلی را به سمت تهیه تبلت و اقلامی از این دست ببریم.

 

هفتصد و چهل و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور 4

 

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام مصطفی جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص رزمایش «کمک مومنانه» گفت: امروز نظام ارزشی طلاب از درس‌محوری به سمت حضور میدانی و عملی رفته است، در همین ایام کرونا که کشور با مشکل تدفین فوت‌شدگان کرونایی مواجه بود سریعا طلاب ورود پیدا کرده و نقش پررنگ آنها برکسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر در کادر درمانی به علت حجم بالای کار و فرسودگی نیروها طلاب به بیمارستان‌ها مراجعه و هرنوع کمکی که می‌توانستن انجام دادن و همچنان هم این موضوع ادامه دارد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان با همین رویکرد ابتدا مساجد را فعال و سپس گزارشات مساجد مرتبط را خواستار شدیم، باتوجه به آمار کم حضور سعی کردیم با کمک‌هایی که از سوی سازمان انجام می‌شود مشارکت بیشتر را در مساجد ایجاد کنیم که این اتفاق ممکن شد.

حجت‌الاسلام جلالی تصریح کرد: در امر کمک‌رسانی هزار طلبه و 4هزار هیات را وارد کار کردیم که این تنها 10درصد از ظرفیت ما بود، به همین منظور در تلاش هستیم تا از ظرفیت‌های خود بیشتر بهره ببریم، تنها مشکل ما این است که به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی ابزارسنجی فرهنگی نداریم و نمی‌دانیم اقدامات فرهنگی ما تا چه اندازه اثرگذار بوده است.

وی افزود: وظیفه همه ما این است که جریان فرهنگی را در جامعه ایجاد کنیم تا براساس آن دهک‌های بالا جامعه بدون حضور حاکمیت به دهک‌های پایین کمک کنند.

عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان نیز در بخشی از این جلسه اذعان داشت: در هفته آینده همزمان با 14مردادماه در فدراسیون کشتی رزمایش «کمک مومنانه» را خواهیم داشت و این اتفاق تا ماه محرم و صفر ادامه دارد، همچنین ورزشکاران قهرمان ما به صورت خودجوش در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند و کمک‌های خود را به دست مردم می‌رسانند، بنابراین از ظرفیت وزارت ورزش و جوانان در مناطق محروم می‌توان استفاده کرد.

در بخش پایانی این جلسه سید محمدرضا موالی‌زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این جلسه گفت: دلیل برپایی این جلسه شرایط خاصی است که کشور درگیر آن است، شیوع بیماری کرونا باعث شده است بسیاری از افراد مشاغل خود را از دست بدهند، تورم موجود هم قدرت خرید مردم را پایین آورده و خیلی از خانواده‌ها در معیشت روزانه خود دچار مشکل شدند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما در شورای فرهنگ عمومی کشور این است که فرهنگ کمک کردن را در جامعه تقویت کنیم، باید دید تا چه اندازه می‌توان هم‌افزایی در جامعه ایجاد کرد تا روح همدلی و مساوات به عنوان یک فرهنگ قالب در بیاید. اینکه ما رسالتی را در جامعه داریم شکی در آن نیست ولی باید کمک کنیم که شرایط از حیث فرهنگ عمومی با یک نگاه ویژه به محرومین باشد.

۸ اَمرداد ۱۳۹۹ ۰۷:۵۴