اخبار

یکصد و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان تشکیل شد.

یکصد و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان تشکیل شد.
یکصد و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان صبح امروز با دستور جلسات راهکارهای عملی برنامه های فرهنگی در جهت تحقق شعار سال و گزارش عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان بر اساس راهبردهای مصوب سال گذشته و ارائه راهبردهای سال جاری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در یکصدو دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان که با حضور امام جمعه، استاندار و جمعی از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید و فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص اظهار کرد: مخاطبان مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال مسئولان، مردم، تولید کنندگان و بالاخص جوانان است.

 

فاطمه کرباسی به ملزومات تحقق شعار جهش تولید هم اشاره کرد و گفت: امیدآفرینی، اعتقاد به اصل ما می توانیم در تمام عرصه ها و معنویت و اخلاق را از اهم آن است.

 

وی با اشاره به اینکه جهش تولید باید به گفتمان غالب و دغدغه ملی تبدیل شود، ادامه داد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری هشت گام موثر برای تحقق این شعار وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

این مقام مسئول در ادامه به ارائه گزارشی از اهم مصوبات شورای فرهنگ عمومی سال 98 پرداخت و گفت: اجرای برنامه‌های عملیاتی ذیل راهبردهای شورای فرهنگ عمومی، برگزاری موفق هفته‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌های تابعه، بررسی و تبیین سند تحول آموزش و پرورش و برگزاری موفق دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب ناشران سراسر کشور از اهم این مصوبات بود.

 

کرباسی به بیان گوشه ای از فعالیت های انجام شده در شورای فرهنگ عمومی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های تابعه پرداخت و گفت: در شهرستان ابهر، اهتمام ویژه به موضوع نماز و نقش آن در اصلاح آسیب های اجتماعی در برگزاری اجلاس نماز در شهرستان، در شهرستان خرمدره؛ برگزاری برنامه های متنوع با موضوع امید و نشاط اجتماعی در جامعه، در شهرستان خدابنده، برگزاری موفق برنامه‌های اوقات فراغت، در شهرستان طارم، برگزاری دوره های مهارت های زندگی برای اولیا و دانش‌‌آموزان مدارس، در شهرستان ایجرود، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب خصوصا شاخص‌های امر به معروف و نهی از منکر توسط روحانیون محترم در مساجد شهرستان و روستاهای تابعه، در شهرستان سلطانیه، برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در راستای اجرای جشن بهار مهربانی و در ماهنشان، برگزاری همایش و کارگاه آگاه سازی ازدواج جوانان از اهم این فعالیت ها بود.

 

وی در ادامه به راهبردهای توسعه بخش فرهنگ عمومی استان بر اساس موضوعات استراتژیک پرداخت و گفت: ترویج و تقویت جنبه‌های مثبت فرهنگ اسلامی- ایرانی، اصلاح و بهبود رفتارها و هنجارهای اجتماعی، اصلاح سبک زندگی،  تقویت جنبه­های مثبت فرهنگ بومی و تقویت رویکردهای علمی و فرهنگی جامعه جزو این راهبردهاست که در طول سال های گذشته  برنامه های مرتبط با هر بخش اجرا شده است.

 

کرباسی در ادامه به راهبرد پیشگیری از آسیب به فرهنگ عمومی استان برای دوران پسا کرونا اشاره کرد و گفت: فرهنگ همواره به‌عنوان بستر و ابزار مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان در جامعه است؛ تقویت انسجام و هویت ملی، دینی و اخلاقی از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی اجتماعی است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه کرونا به‌عنوان ویروسی نوظهور و ناشناخته و موجد بیماری فراگیر و کشنده، اتفاقی تلخ برای عموم مردم جهان تلقی می‌شود، افزود: این ویروس شرایطی را بر سبک زندگی، ارتباطات انسانی و ... تحمیل کرد که ضرورت نگاه نو به روابط ، ابزار، ..و شیوه زندگی را می‌طلبد.

 

به گفته وی، بدیهی است برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و تغییر الگوهای فرهنگی نادرست ناشی از این آسیب‌ها اهتمام ویژه‌ای باید صورت پذیرد.

 

این مقام مسئول هدف از این راهبرد را سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از تبدیل تبعات بیماری کووید 19(ویروس کرونا) به پدیده و آسیب فرهنگی عنوان کرد و گفت: تبعات ناشی از ویروس کرونا در بخش پزشکی – درمانی؛ فرسایشی شدن روند بیماری و خستگی و کاهش آستانه تحمل پرسنل بیمارستان‌ها و کادر درمانی وبی توجهی برخی افراد به پروتکل‌ها و توصیه‌های پزشکی و تبعات ناشی از آن و در بخش اقتصادی، ضرر و زیان بنگاه‌ها و کسب و کارهای خدماتی کوچک و متوسط(از جمله حوزه‌های فرهنگی- هنری)، بیکاری بخش قابل توجهی از افراد مشاغل در بخش خدماتی(از جمله فرهنگی-هنری) و بازرگانی، فشار مضاعف بر اقشار آسیب‌پذیر، توقف گردشگری خارجی و توریسم مذهبی- کاهش حجم مسافرت‌ها و تبعات مالی، اقتصادی ناشی از آن است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تبعات اجتماعی و روانی ویروس کرونا را فشارهای روحی- روانی بر خانواده‌های بیماران و خانواده‌های فوت شدگان، آثار ناشی از حضور طولانی مدت شهروندان در منازل و خستگی روحی، افسردگی  و بروز اختلافات و تنش‌های درون خانواده، شکل‌گیری احساس ناامیدی و ابهام درخصوص آینده در میان افکار عمومی، ایجاد اضطراب عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی عنوان کرد.

 

وی به راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از این ویروس اشاره کرد و گفت: تولید محتوا در راستای تاب‌آوری اجتماعی، آرامش‌بخشی و امید به جامعه، تولید و پخش برنامه‌های مفرح و مناسب برای پرکردن اوقات فراغت، اطمینان‌بخشی به مردم و ایجاد فضای ذهنی- روانی آرامش‌بخش به شهروندان ( با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی استان)، گسترش فرهنگ آموزش مجازی و همسو کردن سبک زندگی(آموزش، اشتغال، ارتباطات و ..)با تکنولوژی دیجیتالی و فضای مجازی از اهم این راهکارهاست.

۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۴۵