اخبار

رئیس کارگروه علمی و مشورتی شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی: نقش آفرینی هنرمندان استان در معرفی سبک زندگی مطلوب برای مقابله با کرونا

رئیس کارگروه علمی و مشورتی شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی: نقش آفرینی هنرمندان استان در معرفی سبک زندگی مطلوب برای مقابله با کرونا
رئیس کارگروه عملی و مشورتی شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی گفت: هنرمندان استان در معرفی سبک زندگی مطلوب برای مقابله با کرونا نقش بسزایی دارند.
به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی؛ حسین فرخنده در پنجاه و پنجمین جلسه کارگروه علمی و مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان، به اثرات قابل توجه مساله کرونا به حوزه فرهنگ و اجتماع اشاره کرد و افزود: بدون توجه به زمینه های اجتماعی و فرهنگی امکان اثرگذاری مطلوب اقدامات اندک خواهد بود و چه بسا ممکن است توام با درد سرهایی باشد.
وی، گفت: مساله کرونا اکنون درد و مساله مشترک آحاد جامعه است لذا می تواند وفاق و همدلی و مساوات را در جامعه بیش از پیش فراهم آورد که موفقیت پویش در خانه ماندن در ایام عید نوروز، سیزده بدر و نیز رزمایش مساوات را باید مصادیقی از این همدلی ها برشمرد. 
فرخنده، ادامه داد: حفظ تقویت فعالیت های همدلانه می بایست به عنوان یک اصل حیاتی بعد از این بحران نیز در دستور کار قرار گیرد. 
وی، به فعالیت چشمگیر اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان در پیشگیری از کرونا اشاره و تصریح کرد: آگاه سازی فرهنگی و هنری و رسانه ای می تواند در ترسیم سبک زندگی مطلوب در ایام کرونا بسیار موثر واقع شود. 
وی، درخاتمه ضمن تجلیل از کادر درمانی و همه قشرهای جهادگر در این عرصه  بیان داشت: بیم ها و امیدها ، فرصت ها و تهدید ها در موضوع شیوع ویروس کرونا بایستی در کنار هم مورد بررسی قرار بگیرند و اقدامات لازم برای کاهش تبعات این بحران انجام شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان گزارشی از وضعیت شیوع و مقابله با بیماری کرونا در استان تاکید کرد: توجه به کادر درمانی، نیروهای جهادی، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر ارگان ها و اقشار درگیر در این موضوع نباید منحصر به این ایام باشد و پس از عبور از بحران حاضر نیز بایستی توجهات لازم به این قشر خدمتگزار و فداکار ادامه پیدا کند.
امیر امانی، سپس به اهمیت توجه به خانواده های داغدار اموات ناشی از بیماری کرونا و همچنین بیمارانی که از این بیماری نجات یافته اند اشاره کرده و افزود: تصورات اشتباه از تداوم واگیر بودن بیماری ، برای این گروه از عزیزان درگیر با بیماری باعث فشار و زحمت فراوانی برای آن ها و خانواده هایشان خواهد شد.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز با بیان اینکه بیان تخصصی مباحث از جنبه های گوناگون و بدون همپوشانی و تناسب با یکدیگر، کار را هم برای درک عموم و هم برای تصمیم گیران سخت می کند افزود: در خصوص آموزش چه در سطح مدارس و چه در سطح دانشگاه ها هم اکنون مشکلات فراوانی وجود دارد که نشان دهنده این نکته است که تدریس از طریق فضای مجازی و تعطیلی همه مدارس شهری، روستایی و عشایر هم اکنون کافی نمی باشد و مشکلاتی را برای دانش آموزان بویژه در مناطق کمتر برخوردار ایجاد کرده است.
علی خوش آیینه، ضعف در سواد رسانه ای اولیای دانش آموزان ، نبود زیرساخت های ارتباطی و پیام رسان ها و مشکلات معلمان باعث شده است این طرح نتواند به صورت کامل تعطیلی ها را جبران کند. 
وی، خاطرنشان کرد: جامعه بایستی به سمت تعامل و زندگی همراه با این ویروس پیش برود و با توجه به اینکه تاکنون چشم اندازی برای پایان این همه گیری مشاهده نمی شود، بایستی به سمت اصلاح برخی روش ها مثل اعزام مربیان به مناطق کمتر برخوردار ، روستاها و عشایر برای تداوم در امر تدریس با رعایت پروتکل های بهداشتی برویم.
مصیب سامانیان عضو کارگروه علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی هم در ادامه با بیان تبعات و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ناشی از این بحران گفت: افزایش نرخ بیکاری، افزایش درصد طلاق و خشونت های خانوادگی و همچنین کاهش آمار ازدواج از پیامدهای قابل پیش بینی شیوع کرونا می باشد.
رستمی عضو کارگروه علمی مشورتی نیز با نوظهور دانستن این پدیده ( شیوع بیماری کرونا) که به نام بحران از آن یاد می شود ، مراحل بحران و مقابله با آن را در سه بخش قبل ، حین و بعد از بحران تقسیم بندی کرد و گفت: مدیریت افکار عمومی و مدیریت رسانه در کارکرد، اثرات و زمان تاثیرگذاری این بحران می تواند تا حد زیادی از افزایش تبعات فرهنگی و اجتماعی پس از آن بکاهد.
محمد شیخ زاده عضو کارگروه علمی مشورتی با بیان اینکه مساله شیوع ویروس کرونا صرفاً یک مسئله بهداشتی و پزشکی نیست اظهار کرد: این بحران ابعاد مختلفی دارد که منجر به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی در سطوح 
مختلف شده است.وی، تصریح کرد: دستورالعمل های لازم و بویژه رزمایش مواسات و کمک های مومنانه به عنوان یکی از نکات مثبت و شاخص های مطلوب عملکردی جمهوری اسلامی شناخته می شود.
وی، بیان داشت: ماه مبارک رمضان به عنوان فرصت مناسبی برای ارتقای سلامت روانی جهت مقابله با شرایط موجود با ارتقای مولفه هایی همچون صبر، توکل ، توسل و تعقل شناخته می شود.
۳ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۱۵