اخبار

تنظیم چشم‌انداز فرهنگی جنوب کرمان نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌های این منطقه دارد

تنظیم چشم‌انداز فرهنگی جنوب کرمان نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌های این منطقه دارد
رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، تنظیم چشم انداز فرهنگی جنوب کرمان در سال ۱۴۰۰ را یک نقشه راه عنوان کرد و گفت: این چشم‌انداز نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌های این منطقه دارد.
 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، حجت‌الاسلام رضا سعادت‌فر در نخستین نشست شورای فرهنگ عمومی در سال جاری ، افزود: یک اطلس فرهنگی از مسایل و مشکلات جنوب کرمان باید ارایه شود و برای اتمام این طرح نیازمند اعتبار ویژه هستیم.
وی با بیان اینکه تهیه چشم‌انداز فرهنگی پیش‌نیاز شناسایی آسیب‌های فرهنگی است، تصریح کرد: این موضوع باید به بخش خصوصی واگذار شود تا نتایج مطلوبی رقم بخورد.
  سعادت فر جهاد دانشگاهی استان کرمان را ظرفیت خوبی برای تهیه چشم‌انداز سند فرهنگی جنوب کرمان معرفی کرد و گفت: اگر بخواهیم بودجه خوبی برای شورای فرهنگ عمومی داشته باشیم باید معرفی خوبی از ظرفیت‌ها، چالش‌ها و برنامه‌های این شورا داشته باشیم.
وی تأکید کرد: شناخت نقاط ضعف، استعدادها و تنظیم برنامه باید بر عهده یک مجموعه علمی باشد که جهاد دانشگاهی می‌تواند این فعالیت را انجام دهد.
خطیب جمعه جیرفت بیان داشت: چشم‌انداز فرهنگی جنوب، تمام اولویت‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی ریشه بسیاری از مشکلات جامعه جنوب کرمان را در مسایل فرهنگی دانست و افزود: مشکلات مربوط به بازار پیاز و گوجه امروز هم ریشه در مسایل فرهنگی دارد. زمانی که سازمان جهاد کشاورزی سطح کشت محصولی مانند گوجه و پیاز را بر اساس نیاز داخل و بررسی کارشناسان اعلام می‌کند، کشاورز نباید بیشتر از این میزان اقدام به کشت کند.
وی تصریح کرد: وقتی که کشاورز به برنامه جهاد کشاورزی توجه نمی‌کند و بذر و کود و سم خود را در بازار آزاد تهیه می‌کند موجب افزایش تولید ‌در نتیجه کاهش قیمت محصول می‌شود.
امام جمعه جیرفت بر برگزاری هر چه با شکوه‌تر رزمایش مواسات تاکید کرد و گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه رزمایش مواسات، کمتر از یک ساعت فعالیت‌ها در جیرفت آغاز شد.
حجت الاسلام سعادت فر افزود: تهیه و توزیع ۱۰ هزار بسته غذایی در این طرح برنامه‌ریزی شد است. ‌

در ادامه نماینده ارباب جراید و عضو شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان نیز ضمن انتقاد از مباحث کلی، بر مباحث جزئی و ‌واقعیت‌های فرهنگی تاکید کرد و گفت: جهش تولید یعنی سرعت بخشی به تولید لذا کشاورز باید برای کشت تشویق شود.
دکتر بختیار مجاز با بیان اینکه مشکلات بخش کشاورزی جنوب کرمان هر ساله تکرار می‌شود، افزود: افزایش تولید، ظرفیت صادرات را ایجاد می‌کند لذا باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی بر تمرکز به مساله بیکاری و فقر تاکید کرد و گفت: اگر جوان کار داشته باشد به آسیب‌ها روی نمی‌آورد.
رییس هیات‌مدیره خانه مطبوعات جنوب کرمان نبود توازن امکانات فرهنگی را ریشه بسیاری از مشکلات این منطقه برشمرد و خواستار رفع این بی‌عدالتی در توزیع امکانات شد.

هماهنگ‌کننده انتظامی استان کرمان نیز ریشه بسیاری از جرایم منطقه جنوب کرمان را ناشی از مسایل فرهنگی عنوان کرد و گفت: بیشترین جرایم رخ داده در جنوب کرمان جرایم خشن است که می‌توان با یک برنامه‌ریزی علمی این معضل را کاهش داد.
سرهنگ مجید خواجویی‌نژاد افزود: ایجاد کمیته‌های تخصصی در شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان نقش مهمی در پیشبرد اهداف این شورا خواهد داشت.
وی از آمادگی مجموعه انتظامی استان کرمان برای تدوین سند فرهنگی جنوب کرمان خبر داد و گفت: در این زمینه با تمام توان همکاری می‌کنیم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان نیز با اشاره به مشکلات فرهنگی جنوب کرمان گفت: در حوزه فرهنگ‌سازی مکتب‌های فرآوانی در جامعه‌شناسی وجود دارد که جامع‌ترین مکتب، مکتب اسلامی است.
سرهنگ کوروش احمد یوسفی افزود: مکتب اسلامی تمامی مکاتب را با نگاه علمی و رفتارسازی در دستور کار دارد.
وی نساختن الگو را ضعف بزرگ فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: رفتارهای هنجار و ‌ناهنچار بر اساس ذائقه شکل می‌گیرد لذا باید یک ذائقه‌سازی صحیح برنامه‌ریزی کنیم تا رفتار خوب انجام شود.
 وی عملکرد حوزه مدیریت سلامت ‌و روان را در جنوب کرمان ضعیف عنوان کرد و گفت: تعداد مراکز سلامت روان در شهرستان‌های جنوبی بسیار کم است.
او داده‌های آماری پلیس را بهترین منبع برای تنظیم سند فرهنگی جنوب دانست و اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی باید سازمان‌ها را وارد گود کند تا با مشارکت تخصصی سازمان‌ها شاهد کاهش معضلات فرهنگی در این منطقه باشیم.




۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۲۱
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان |