اخبار

فرهنگ مقاومت شیعی در دوران دفاع مقدس تجلی واقعی پیدا کرد

بیوک جامعی یکی از اعضای شورای فرهنگ عم.ومی استان اردبیل در مراسم تجلیل از چهره‌ها و مفاخر اردبیل اظهار کرد: در بزرگداشت روز اردبیل و در یک جریان غیردولتی فرهنگی و ارزشی شاهد حضور جوانان در این عرصه در تجلیل از چهره‌های برجسته اردبیل هستیم که همواره در روزگار سرد و گرم در صحنه تحولات حضور داشته و لحظه‌ای از آرمان ارزشی خود عقب‌نشینی نکرده‌اند.

وی افزود: در سال‌های گذشته بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی تصمیم بر این شد تا در برخی از استان‌ها که دارای تاریخ و تمدن غنی هستند روزی به نام این استان‌ها نامگذاری شود که با تلاش مسئولان این شهر و تصویب شورای فرهنگ عمومی و پیگیری نماینده پرتلاش اردبیل پیرموذن قرار شد این روز به نام اردبیل و در پاسداشت 4 مرداد سالروز تشکیل حکومت صفویه نامگذاری شود که امیدواریم شورای انقلاب فرهنگی این نامگذاری را به صورت ملی اعلام کرده و در تقویم به ثبت برساند.

استاد دانشگاه اردبیل یادآور شد: امیدواریم در این زمینه نمایندگان استان در مجلس تلاش کنند تا 4 مرداد به عنوان سالروز تاسیس حکومت صفویه به نام روز ملی اردبیل به ثبت برسد.

جامعی با اشاره به مقام معنوی و شخصیت برجسته شیخ صفی‌الدین اردبیلی اعلام کرد: در کنار همه برجستگی‌ها و شاخصه‌های شیخ صفی‌الدین اردبیلی این چهره تاثیرگذار در طول تاریخ سعی کرده تا عظمت این مرز و بوم را به شایستگی حفظ کرده و در اعتلای آن یک تلاش جدی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه شاه اسماعیل از نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی یک قدرت معنوی و مذهبی و سیاسی بی‌نظیری را در این سرزمین پایه‌گذاری کرد تا اردبیل به عنوان مرکزیت ترویج و توسعه مذهب تشیع همواره جایگاه خاصی داشته باشد، گفت: در طول تاریخ همین برجستگی‌ها و شرایط خاص و فعالیت‌های انجام شده بستری را فراهم کرده تا احیای فرهنگ دینی و ارزشی را در این مرز و بوم با محوریت فرهنگ تشیع شاهد باشیم.

محقق برجسته اردبیل ادامه داد: بعد از 400 سال در ادامه تقویت و توسعه فرهنگ ناب تشیع جلوه‌هایی از ایثار، شجاعت و مقاومت ملت رشید ایران را در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم که به دنیا ثابت کرد این ملت انقلابی هیچ وقت از آرمان مذهبی و دینی خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

جامعی پیروز اصلی این کارزارها را انسان‌هایی مومن، مقاوم و متدین در صحنه‌های ارزشی و انقلابی توصیف کرد و افزود: شایسته است در اعتلای این هویت و فرهنگ تاریخی ما بیش از گذشته به جایگاه عظیم جوانان و نوجوانان بها بدهیم و از آنها بخواهیم با الگوگیری از شخصیت‌های سرنوشت‌ساز این دیار تداوم بخش آنها باشد.

وی با قدردانی از همت جوانان اردبیل در تجلیل از سه چهره شاخص اردبیلی بیان کرد: ما اگر امروز از این سه چهره حاج لطیف نباتی‌مقدم با 70 سال تجربه در امر خیر و نیک و حضور در کارهای خداپسندانه، ‌دکتر معماری و دکتر جلائی بعد از یک عمر خدمت صادقانه در کسوت پزشکی و انجمن شهر تجلیل می‌کنیم باید به این موضوع نیز واقف باشیم که در ادامه این مسیر ما به وجود چنین ذخایر ارزشمند نیازمندیم.

استاد دانشگاه اردبیل یادآور شد: این مفاخر در اخلاق و سلوک، رفتار و منش عملی خود کاری کرده‌اند که امروز جوانان ما به وجود آنها افتخار کرده و در تبعیت از سیره و سلوک آنها تلاش جدی داشته باشند.

۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ۰۷:۵۶