اخبار

استاندار آذربایجان شرقی: اقتصاد مقاومتی با شیوه جهادی عملیاتی می شود

برای تحقق اقتصاد مقاومتی به جای نصب بنر و چاپ سربرگ، برنامه و سرلوحه کار می‌خواهیم، از این پس برگزاری سمینار و همایش برای تبیین اقتصاد مقاومتی ممنوع است و باید جلسات گزارش کار تشکیل شود.

به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در بیستمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی به جای نصب بنر و چاپ سربرگ، برنامه و سرلوحه کار می‌خواهیم، از این پس برگزاری سمینار و همایش برای تبیین اقتصاد مقاومتی ممنوع است و باید جلسات گزارش کار تشکیل شود.

جبارزاده با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی با شیوه جهادی و نه با شیوه بوروکراتیک عملیاتی می‌شود، افزود: برای تحقق این امر مهم به جای شعار، شعور و تدبیر لازم است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به بیان ثمرات اجرای اقتصاد مقاومتی پرداخت و با بیان این که کاهش نقش دولت و افزایش نقش مردم در اقتصاد از جمله این ثمرات است، افزود: این همان هدفی است که از اجرای اقتصاد مقاومتی تعقیب می‌کنیم.

به گفته وی، کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم، کاهش وابستگی خارجی و افزایش خوداتکایی، تبدیل خام‌فروشی به فراورده‌فروشی، افزایش مصرف تولیدات داخلی، کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت محصولات، کاهش بوروکراسی اداری به حداقل ممکن و افزایش کارآیی نظام مالی و بانکی، کاهش نقدینگی سرگردان و افزایش سرمایه‌گذاری در تولید از دیگر نتایج مثبت تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

جبارزاده با تاکید بر این که باید ارزبری به ارزآوری تبدیل شود، گفت: هر واحد تولیدی که این مهم را انجام دهد سرباز اقتصاد مقاومتی است؛ در اقتصاد مقاومتی، سوداگری و دلالی باید به حاشیه رفته و جای خود را به کارآفرینی مولد بدهد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که اقتصاد مقاومتی می‌تواند موجب کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال شود، افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر شاهد کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در استان بوده‌ایم و همه شهرهای استان تبدیل به کارگاه اشتغال شده‌اند.

وی، راه‌اندازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل را از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی در استان اعلام کرد و گفت: برای تعیین ساز و کارهای لازم جهت شناسایی این واحدها و ارایه راهکار متناسب با شرایط هر واحد کمیته‌ای تشکیل خواهد شد.

جبارزاده با بیان این که بازاریابی برای محصولات تولیدی این واحدها یکی از چالش‌ها پس از راه‌اندازی آنهاست، افزود: حتما باید نسبت به توسعه تجارت و صادرات تدابیر جدی از سوی بخش خصوصی اندیشیده شود، بخش دولتی اقدامات لازم را در این خصوص انجام داده است و بخش خصوصی نیز باید اقدامات جدیدی در این حوزه انجام دهد.

وی افزود: همه مسوولان کشور در سال جاری موظف به اجرای اقتصاد مقاومتی شده‌اند و شاید هیچ‌گاه چنین فرصتی پیش نیامده بود که تمام بدنه نظام و دولت آماده خدمت به اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی باشند.

جبارزاده با بیان این که بخش خصوصی باید از این فرصت استفاده کند، افزود: یکی از بهترین ابزارها برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، شورای گفت‌وگو است و بر این اساس در سال جاری در هر ماه دو جلسه این شورا برگزار خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود از همراهی سیستم بانکی و دستگاه‌های خدمات‌رسان استان با واحدهای تولیدی در ایام پایانی سال ۹۴ قدردانی کرد.

۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۰۵