اخبار

مردم هوشیار آذربایجان در حوادث اخیر نشان دادند که تهدیدها را به فرصت تبدیل می کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تبریز اظهار داشت: مردم هوشیار ایران، آذربایجان و تبریز در حوادث اخیر نشان دادند که تهدیدها را به فرصت تبدیل می کنند

سیدعباس صالحی گفت: بسیاری از اولین های ورود به توسعه در کشور از شهر تبریز آغاز شده است، تبریز پیشتاز اندیشه ناب دینی معاصر بوده و بزرگانی چون علامه طباطبایی، علامه جعفری و علامه امینی از این شهر برخاسته اند و معارف ناب دینی را براساس نیازهای زمان به جامعه ایرانی، اسلامی و جهانی منتقل کرده اند.

وی ادامه داد: آذربایجان و تبریز پیشتاز انقلاب اسلامی بوده و نقطه آغازین حرکت بزرگ ملت ایران به رهبری امام راحل تبریز بود، تبریز پیشگام در شهادت و ایثار بوده و شهدای محراب افتخار این شهر هستند، دو شهید والامقام آیت الله مدنی و قاضی طباطبایی افتخار ایران هستند.

صالحی با اشاره به این‌که تبریز شهر قیام و انقلاب بوده است، گفت: انقلاب اسلامی ایران اتفاقی کم نظیر بود، هم توانست رژیم سلطنتی را فرو بریزد و هم توانسته چهل سال مقتدرانه با وجود تمامی توطئه ها استوار باقی بماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طی سال های اخیر موجی از انقلاب های عربی به راه افتادند، اما همه ناکام ماندند، یا به پیروزی نرسیدند و یا کشورشان مبتلا به جنگ و خونریزی شد و یا اینکه همان سلطنت طلبان بار دیگر دیکتاتوری خود را برقرار کردند.

وی افزود: آنچه انقلاب اسلامی را سالم، پایدار و مقتدر نگه داشته، سه عامل رهبری، عمق اندیشه های دینی و ملی، وحدت ملی و هوشیاری ملت بوده است. اما عمده ترین مخاطره ای که نظام را تهدید می کند، افراط ها و تفریط های فاقد بصیرت است.

صالحی با بیان این‌که افراط و تفریط مصادیق متعددی دارد، گفت: نقد غیر مسؤولانه و با تهمت‌زنی، سیاه‌نمایی و لجن‌پراکنی است، نقدی که مبتنی بر اطلاعات و آگاهی، انصاف و با شناخت زمان باشد، به نفع نظام و مردم خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حرکت هایی که به بهانه نقد، تخم کینه و نفرت نسبت به هر جریان می‌کارد، به نفع نظام و آینده آن نیست، انقلابی بودن مهم است، نه انقلابی‌نمایی و نه انقلابی‌گریزی، تاریخ چهل سال اخیر نشان داده که در روند انقلاب برخی به دلیل عدم بصیرت نتوانستند انقلابی بمانند.

وی معیار انقلابی ماندن را پایبندی به دین، اخلاق و ارزش های انقلاب دانست و گفت: نقدهای تکفیرگرایانه مغایر با آموزه های اخلاقی و دینی است، اگر جامعه اسلامی از مسؤولانش سلب اعتماد کند، دچار یأس و ناامیدی در سطوح مختلف خواهیم شد.

صالحی با بیان این‌که نقد مسؤولان غیرمجاز نیست، اما باید منصفانه و در چارچوب اخلاق و به دور از افراط و تفریط باشد، بیان کرد: اتفاقاتی که در هفته اخیر گذشت، معلول بی توجهی به افراط ها و تفریط ها بوده است، زمانی که یأس و بدبینی در جامعه پراکنده شود، حاصلش این چنین خواهد بود.

۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۲۷