اخبار

نمایشگاه کتاب زمینه‌ساز دیپلماسی فرهنگی است

نماینده ولی فقیه درآذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در هفتاد و هفتمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان که در نمایشگاه بین المللی تبریز و در کنار نمایشگاه کتاب برگزار شد گفت: رشد و توسعه تمدن‌ها

حجه‌الاسلام آل هاشم در این نشست اظهار داشت: باید تاکید کرد علیرغم رشد رسانه‌های گوناگون جمعی،‌ تاکنون هیچ رسانه‌ای نتوانسته است نقشی که کتاب در رشد تمدن‌ها داشته را ایفا نماید.

وی با بیان اینکه نگرانی اهالی فرهنگ پیرامون تقابل کتاب و فضای مجازی هر روز بیشتر می‌شود؛ افزود: اگرچه اینترنت یک راه سریع و آسان برای کسب اطلاعات است اما در موضوعاتی که نیاز به بررسی دقیق و اطلاعات کافی و متقن هست باز باید به کتاب رجوع کرد و از کتاب کمک گرفت.

نماینده مقام معظم رهبری در این جلسه با اشاره به اینکه بحث شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تنها محدود به کشور ما نیست،‌گفت: سلطه‌ی فضای مجازی در عصر حاضر بر کشورهای توسعه یافته نیز مشهود است اما باید دقت کنیم که نه تنها این ابزار در کشورهای یاد شده به کاهش مطالعه منجر نشده است بلکه سرانه‌ی مطالعه در آنها ،به موازات کسب اطلاعات از این منابع نیز بسیار بالاست.

حجه‌الاسلام آل هاشم با اشاره به اهمیت فرهنگ عمومی تصریح کرد: باید اهتمام جدی برای تقویت فرهنگ عمومی و به تبع آن فرهنگ مطالعه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در جامعه‌ی ما لزوما کتاب و فضای مجازی رقبای خطرناکی برای هم نیستند چراکه از هر دو می‌توان برای افزایش سطح معلومات استفاده کرد.

امام جمعه‌ی تبریز با اشاره به گرانی کتاب و کمبود فضای کتابخانه‌ای و همچنین مشکلات نویسندگان اظهار داشت: یک نویسنده برای تولید مطلب و اثر، ‌سالها وقت صرف می‌کند اما مشکلات نشر و کاغذ و چاپ در نهایت قیمت تمام شده‌ی کتاب را بالا می‌برد و سودی برای کسی نمی‌ماند و در این میان بی‌انصافی است که به مشکلات نویسندگان بی‌توجه باشیم.

وی تصریح کرد: نخریدن کتاب از سوی مخاطبان دلایل متعددی دارداما این روند نویسنده را مجبور می‌کند به سراغ شغل دیگری برود و این امربر تولید محتوا و اثر از سوی وی تاثیر خواهد گذاشت.

نماینده و لی فقیه در استان با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما نویسندگی یک شغل محسوب نمی‌شود،‌اظهار داشت: اگر نویسنده‌ای، به شغل بودن نویسندگی دلگرم باشد می‌تواند آینده‌ی روشنی را برای خود و به تبع آن عرصه‌ی فرهنگ رقم بزند.

حجه‌الاسلام آل‌هاشم همچنین با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب تبریز بزرگترین رویداد فرهنگی شمالغرب کشور محسوب می‌شود، این رویداد را فرصتی برای گسترش فرهنگ مطالعه و همچنین زمینه‌ساز دیپلماسی فرهنگی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: دسترسی سهل و کم‌هزینه به تازه‌های نشر و ایجاد زمینه برای رقابت سالم میان ناشران و ارتباط و تعامل اصحاب فرهنگ و علم و ادب از اصلی‌ترین رویکردها و اهداف این نمایشگاه است که محقق می‌شود.

نماینده‌ی ولی فقیه در استان در خاتمه منویات مقام معظم رهبری در حوزه‌ی مطالعه را چراغ راه جویندگان  علم و فرهنگ دانست.

در این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گزارشی از نمایشگاه کتاب و مطبوعات و همچنین سرانه‌ی مطالعه و آسیب‌ها و راهکارهای تقویت فرهنگ مطالعه ارائه و دیگر اعضای حاضر نقطه نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند.

۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ۰۸:۲۰