اخبار

صالحی در جلسه ۷۳۳ شورای فرهنگ عمومی:

شورای فرهنگ عمومی به عنوان بازوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عمل کند

شورای فرهنگ عمومی به عنوان بازوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عمل کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مسائلی که در اعتیاد باید به آن توجه کرد راهبردهای دقیق‌تر اجتماعی _ فرهنگی است، در این بخش برای یک کار قرارگاهی باید به هم نزدیک‌تر شویم، اگر قرار است کنترل براساس اقدام فرهنگی باشد قطعا شورای فرهنگ عمومی در مرکز و استان می‌تواند به عنوان یک بازو برای ستاد مبارزه با مواد مخدر عمل کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستور جلسه ۷۳۳ شورای فرهنگی عمومی با دو موضوع ارائه طرح یاری‌گران زندگی «برنامه جامع پیشگیری و درمان اعتیاد» با حضور دکتر اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و ارائه گزارش اقدامات فرهنگی صورت گرفته در جهت برپایی مراسم عظیم راهپیمایی اربعین سال جاری با تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی با حضور احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین برگزار شد.

در دستور اول این جلسه سید عباس صالحی با اشاره به اینکه بخش پیشگیری از مواد مخدر در جامعه باید با نگاه فرهنگی همراه شود، اظهار داشت: در این بخش شورای فرهنگ عمومی می‌تواند یک بازوی کمک‌کننده باشد، اعتیاد مساله مهمی در کشور است که در دو راهبرد آزادسازی و کنترل اعتیاد بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: در راهبرد کنترل اعتیاد مسائل امنیتی و پیشگیری، بهداشتی و درمان و اقدامات فرهنگی مدنظر است، در راهبرد جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر به دنبال کار فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد جامعه است که هماهنگ شدن شورای فرهنگ عمومی در این بخش با ستاد مبارزه با مواد مخدر باید تقویت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: انتظار اول شورای فرهنگ عمومی از اعضای خود این است که دستگاه‌های عضو، طرح جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر را مورد مطالعه قرار دهند و نگاه‌ها و نقطه نظرات خود را به دبیرخانه شورا ارائه کنند تا دبیرخانه نیز آن را به ستاد مبارزه با مواد مخدر انتقال دهد.

صالحی یادآور شد: هر دستگاه عضو شورا باید حساسیت خود را نسبت به موضوع اعتیاد بالا ببرد، هریک از اعضا در دستگاه خود دارای یکسری دایره عمل هستند پس باید دایره نظام حساسیت را بالا برد زیرا هر دستگاه ظرفیت خاص خود را دارد که می‌تواند در این بخش کمک کند، اما باید دید از این ظرفیت‌ها چگونه می‌توان استفاده کرد تا یک نوع گفتمان‌سازی ایجاد شود.

وی افزود: هریک از اعضای شورای فرهنگ عمومی یک گروه‌ مرجع نیز در اختیار دارند که می‌تواند در دایره خود اقدام و عمل کند، ذی‌نفعان ما در هر واحد نیز زیاد هستند که آنها نیز می‌توانند در حوزه اقدام و عمل بهره لازم را داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه در حوزه اطلاعات از موضوع اعتیاد؛ باید از ستاد مبارزه با مواد مخدر بهره لازم را برد، گفت: این اطلاعات می‌تواند در ایجاد حساسیت در جامعه به ما کمک کند، در واقع با یک خط اطلاعاتی بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و اعضای شورای فرهنگ عمومی می‌توان اطلاعاتی را در اختیار شورا قرار داد که در شورای مرکز و استان بتوانیم حساسیت این موضوع را بالا ببریم.

صالحی ابراز داشت: در حوزه مطالعات و پژوهش نیز نیازمند کمک ستاد هستیم، این اتفاق باعث می‌شود که احساس کنیم در کنار اطلاعاتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختیار ما قرار می‌دهد یک نوع راهبری نیز وجود دارد تا از این طریق بتوان از نظر کیفی از حوزه مطالعات بهره لازم را برد.

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد راهبردهای دقیق‌تر اجتماعی _ فرهنگی است، در این بخش برای یک کار قرارگاهی باید به هم نزدیک‌تر شویم، اگر قرار است کنترل براساس اقدام فرهنگی باشد قطعا شورای فرهنگ عمومی در مرکز و استان می‌تواند به عنوان یک بازو برای ستاد مبارزه با مواد مخدر عمل کند.

 

در امر اعتیاد باید از تمام ظرفیت کشور در امر پیشگیری و فرهنگ‌سازی استفاده کنیم

در ادامه سردار مومنی با ارائه طرح «یاری‌گران زندگی» خاطرنشان کرد: این طرح برنامه جامع پیشگیری و درمان اعتیاد است، در راستای این برنامه در سال گذشته آسیب‌های زیادی بررسی شده است، در مبارزه با مواد مخدر اهداف در بخش‌های مقابله، درمان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، صیانت و پیشگیری از این آسیب بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش مقابله اقدامات خوبی تا به امروز صورت گرفته اما متاسفانه از تمام ظرفیت‌ها استفاده نشده است، امروزه الگوی مصرف مواد مخدر از حالت سنتی به صنعتی تغییر پیدا کرده و در همجواری مرزها لابراتورهای فراوانی وجود دارد که در حال تولید مواد مخدر صنعتی است و میزان تولید موادی چون شیشه را بالا برده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: در حوزه درمان مشکل اساسی برای تمام کشورها از جمله ایران موضوع سخت بودن درمان معتادان است، کارشناسان اروپایی مدت زمان درمان یک معتاد را ۲۵سال تخمین زده‌اند، اما نکته مهم این است که اعتیاد در کنار خود آسیب‌های دیگری را نیز ایجاد می‌کند که می‌توان به ۲۵درصد طلاق، ۴۰درصد زندان‌ها به صورت مستقیم و ۳۰درصد به صورت غیرمستقیم اشاره کرد.

مومنی افزود: گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ با انتقاد شدید کشورهای تولیدکننده مواد مخدر روبه‌رو بود، اما آنچه در این بحث مهم است اینکه اقدامات لازم برای مقابله و درمان اعتیاد کافی نیست و جامعه از ما انتظار دارد که با عرضه مواد مخدر مقابله کنیم، تمام وظیفه دولت و دستگاه‌های مرتبط نیز مقابله برای عرضه مواد مخدر است، اما در این میان باید در برنامه‌های خود یک بازنگری کنیم تا هرفردی از درون خود با مواد مخدر مقابله کند.

وی تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت کشور در امر پیشگیری و فرهنگ‌سازی استفاده کنیم، طرح فوق به دنبال موضوع مقابله، درمان و فرهنگ‌سازی است، در امر درمان از تمام دستگاه‌ها و خانواده‌های درگیر به موضوع اعتیاد خواسته‌ایم به میدان عمل بیایند، اما در امر فرهنگی به دنبال این هستیم که هر روز جامعه نسبت به موضوع اعتیاد دچار حساسیت شود، گروه‌های مرجع، علما، نخبگان، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های ذیربط باید تمام تلاش خود را در امر فرهنگی بکنند تا جامعه به سمت اعتیاد نرود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: این طرح در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس محترم جمهوری نیز مطرح شد و نهایتا به تصویب رسید، این طرح تا به امروز در آموزش‌وپرورش، حوزه‌های علمیه، وزارت ورزش و جوانان و امروز نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است، اما وقتی خواستاریم یک موضوع به گفتمان تبدیل شود به این معناست که هربخشی از تمام ظرفیت خود استفاده کند، موضوع اعتیاد رنگ، نژاد، جناح و ... نمی‌شناسد، امروز در نظرسنجی پنج ساله نیروی انتظامی شاهد هستیم که بالاترین دغدغه مردم جامعه اعتیاد است.

 

برنامه برای تعداد زائران، زمان برپایی و مسائل فرهنگی سه رکن اربعین سال آینده است

صالحی در ادامه با بررسی دستور دوم جلسه یعنی ارائه گزارش اقدامات فرهنگی صورت گرفته در جهت برپایی مراسم عظیم راهپیمایی اربعین سال جاری گفت: امسال آمارها نشان داد که مراسم اربعین در دو بخش یعنی تعداد زائران و مدت زمان برپایی مراسم اربعین با تغییرات زیادی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: رشد سریع و چشمگیر تعداد زائران اربعین و همچنین طولانی شدن زمان برپایی مراسم اربعین بیانگر آن است که برای برپایی مراسم اربعین سال آتی باید از همین امسال برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرد. البته باید به این دو بخش موضوع فرهنگ‌سازی را به عنوان رکن سوم توجهات خود در برنامه‌ریزی‌ها اضافه کنیم.

 

دستاورد اربعین امسال نظم‌پذیری زائران بود

در ادامه احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین با ارائه گزارشی از مراسم اربعین سال جاری خاطرنشان کرد: همکاری دولت عراق در امر حذف ویزا و همچنین نوع گرفتن ویزا که به خاطر حجم مراجعه‌کنندگان امکان صدور نداشت ستودنی است، از طرفی دیگر همین حذف ویزا در کاهش هزینه سفر زائران عتبات بسیار نقش داشت، ضمنا حذف گمرکی برای اجناسی که توسط موکب‌داران ایرانی به کشور عراق منتقل شد کمک شایانی به ما کرد.

وی ادامه داد: امسال یکی از نقاط قوت دیگر بازگشایی مرز خسروی بود که از یک طرف یک مرز دیگر را برای تردد زائران فراهم کرد و از طرفی دیگر مطالبه مردم منطقه قصر شیرین مبنی بر بازگشایی این مرز را مرتفع کرد، به طور کلی مسئولین عراقی در یک تعامل کامل به حضور هرچه بهتر زائران ما کمک کردند و با وجود آشوب‌های موجود در کشور عراق مردم این کشور تلاش خود را برای امنیت زائران کرده و گزارشی از نظر درگیری و نزاع برای زائران ایرانی نداشته‌ایم.

محمدی‌فر با ارائه آماری از زائران امسال اربعین حسینی گفت: در اربعین سال گذشته یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر عازم عتبات شدند که این آمار امسال به سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید، همچنین موکب‌های ایرانی نسبت به سال گذشته ۳۰درصد افزایش داشتند، ۲۴میلیون نفر در طول ۲۵ روز مراسم اربعین اسکان داده شدند و حدود ۱۸۰میلیون وعده غذایی اطعام شده است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین افزود: امسال ۹هزار اتوبوس بین شهری به زائران خدمات دادند، همچنین ۲هزار و ۵۰۰ اتوبوس به کشور عراق اعزام شد و به همین میزان اتوبوس در شهرهای مرزی خدمات‌رسانی کردند، از طرفی ۲۹۳هزار پارکینگ برای جانمایی خودروهای شخصی زائران در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه در امر اطلاع‌رسانی سازمان صدا و سیما عملکرد مناسبی داشت، تصریح کرد: باتوجه به اینکه ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند، ما از طریق شماره همراه زائران عزیز تمام نکات لازم را اطلاع‌رسانی کردیم و باتوجه به زیرساخت‌های کم حمل‌ونقل و ارتباطی در کشور عراق این اطلاع‌رسانی یک نیاز بود.

محمدی‌فر در پایان گفت: مهم‌ترین دستاورد اربعین امسال نظم‌پذیری زائران بود، با این وجود برای ارائه خدمات بهتر به زائران نیازمند قوانین بالادستی هستیم و در عین حال دستگاه‌های فرهنگی هم باید در این مسیر ما را یاری دهند.

 

۲۲ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۵۷
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی |