اخبار

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: شورای فرهنگ عمومی ظرفیتی ملی از مرکز تا شهرستان ها دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: شورای فرهنگ عمومی ظرفیتی ملی از مرکز تا شهرستان ها دارد
هفتصد و بیست و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.تبیین برنامه‌های آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارائه الگوی پیشنهادی به منظور تعامل هر چه بیشتر شورای فرهنگ عمومی با شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع مباحث این نشست بود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با اشاره به تاریخچه و شرح وظایف شورای فرهنگ عمومی گفت: این شورا از سال 1365 به عنوان گروه فرهنگ عمومی در زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع به کار کرد و در دو نوبت در سال­ های 1372 و 1376 آیین‌نامه این شورا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.  از سال 1373 نیز شورای فرهنگ عمومی استان ها فعال شد و در نهایت در سال 1385 آیین­ نامه شهرستان­ های شورای فرهنگ عمومی هم به تصویب شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی افزود: شورای فرهنگ عمومی از جمله مجموعه­ هایی است که گسترده­ ترین شبکه فرهنگی از مرکز به اقصی نقاط کشور را دارد و تعبیر قرارگاه که در دو دهه اخیر به کار رفته، شایسته‌ترین عنوان برای این شورا می تواند باشد و می‌توان چنین برداشت کرد که این قرارگاه فرهنگی از مرکز تا همه شهرستان­ ها شکل گرفته است.

صالحی ادامه داد: اگر به سمت فرهنگ مضاف حرکت کنیم، یعنی در جایی که فرهنگ مردم با بخش عمومی نسبت دارد شاید بتوانیم هم موضوعات و مباحث مورد نیاز را به طور مشخص و روشن داشته باشیم و هم شاهد اتفاقات خوب در هم افزایی باشیم.

وی همچنین به سندهای مصوب این دوره اشاره کرد و گفت: مواردی از قبیل فرهنگ کتاب و کتابخوانی، فرهنگ سلامت، فرهنگ مصرف بهینه آب، فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی، ارتقای کارکرد مساجد و ... تدوین شده است. همچنین سعی شده برای هر سند یک دبیرخانه خاص در دستگاه مرتبط با آن سند فعال باشد تا احساس مسئولیت بیشتری نسبت به اجرای آن به وجود بیاید و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی هم نظارت کلان بر روند اجرای اسناد خواهد داشت.

صالحی در بخش دیگری افزود: هدف این جلسه ایجاد تعامل بیش از گذشته و فعال تر با شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این شورا یک بازوی پرقدرت و پرقوت برای مباحث حوزه فرهنگ عمومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری فرهنگی کشور نقش دارد که این شورا می تواند همیار مناسبی در اجرای وظایف و سیاست های فرهنگی شورای عالی باشد.

وی با تشکر از حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه شورای فرهنگ عمومی، گفت: قطعاً نگاه­ های تحولی و علمی دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی  برای بهره ­گیری از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی در مرکز و استان­ ها راهگشا خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تشکر از تلاش های شورای فرهنگ عمومی گفت: یکی از اهداف این جلسه رسیدن به تدبیر و همفکری برای استفاده بهینه ازظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای حفظ ارزش ها و تقویت ارزش های انقلاب اسلامی در جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی افزود: شورای فرهنگ عمومی به اعتبار اعضای حقوقی و حقیقی آن، شورای فاخر و توانمندی است و به عنوان یک سرمایه فرهنگی برای کشور محسوب می‌شود و با زنجیره‌ای که در استان ها و شهرستان‌ها دارد دارای ارزش و اعتبار بیشتری می­ شود. شورای فرهنگ عمومی یکی از شوراهای تخصصی شورای عالی است که مصوبات آن در صحن شورا مطرح می‌شود، بنابراین مصوبات این شورا ضمن مشروعیت قانونی، جایگاه بسیار مهمی دارد.

عاملی افزود: شوراهای تخصصی توان و ظرفیت بسیار بالایی برای تصمیم‌سازی در حوزه فرهنگ، علم و فناوری دارند. برگزاری هفتصد و بیست و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی، نشان‌دهنده قدمت، توان و سابقه این شورا است. کمتر شورایی در کشور چنین زنجیره پیوسته‌ای از دوام و قوام را دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از اموری که باید مورد توجه قرار گیرد، ارزش دادن به دستاوردهای نظام در بین جامعه نخبگی کشور است و بیانیه گام دوم انقلاب با همین نگاه مطلوب‌گرا توسط مقام معظم رهبری تهیه شده و مدل مطلوبی از طریق راهکارهای هفت گانه ترسیم کرده است و در نهایت به تمدن نوین اسلامی می‌رسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وظایف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شأن ما ورود در سطح سیاستگذاری است. سیاستگذاری اگر مربوط به حاکمیت و نظام حکمرانی بشود لازم‌الاجراست و اگر مربوط به مردم و نیازمند به قانون باشد، باید به مجلس عرضه شود و از درون آن قانون استخراج شود. ما باید از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی بسیار بهره ببریم.

عاملی در ادامه گفت: شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت توزیع شده ملی است که هم در سطح استان و هم  شهرستان ساختار تعریف شده‌ای دارد و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهد از سمت ذی‌نفعان به سمت سیاستگذاری برود، بهترین ظرفیت شورای فرهنگ عمومی است.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در برخی مصوبات گفت: برخی از مصوبات باید مورد بازنگری قرار گیرد زیرا فرهنگ جامعه تغییر کرده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی افزود: توجه به مهندسی فرهنگی برای برنامه‌ریزی درست باید مورد توجه قرار گیرد. در این راستا شناخت فرهنگ از ضروریات است که نیازمند اصلاح و بازنگری شاخص فرهنگ عمومی است.

وی در پایان با تشکر از فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر با حوزه فرهنگ شناخته شده است، بنابراین باید به سمت تدوین برنامه جامع فرهنگی حرکت کنیم.

۴ تیر ۱۳۹۸ ۱۵:۲۶
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی |